Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Sesuatu untuk direnungkan

Posted by smartz di Januari 30, 2007

Salam Pertemuan

Dari pemerhatian saya, kebanyakan mahasiswa melayu yang pernah bekerja dan kemudiannya menyambung pengajian mereka semula biasanya tidak akan menghadapi banyak masalah dan keputusan peperiksaan mereka biasanya adalah baik.

Kebanyakan mahasiswa Melayu yang menyambung pengajian mereka dari peringkat persekolahan tidak dapat menyelesaikan pengajian mereka mengikut masanya. Maksudnya mereka tidak dapat menyelesaikan matapelajaran yang perlu diambil  kerana gagal atau  kurang perancangan hingga menyebabkan mereka terpaksa menambah bilangan semester  dalam tempoh mereka belajar hingga melebihi  semester lazim.

Hal ini akan menyebabkan penambahan kos dan tentunya akan memberi kesan kepada keputusan peperiksaan mereka kerana terdapat sesetengah universiti yang tidak mengamalkan konsep kredit mansuh bagi pelajar yang mengulang matapelajaran.

Jika mahasiswa Melayu hendak berjaya mereka perlu peka dan faham tentang sistem semester ini. Sistem semester ini sebenarnya mudah asalkan kita tau kaedah-kaedahnya.

Sampai jumpa lagi

 

 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s