Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Kualiti Akademik Graduan Melayu

Posted by smartz di Februari 1, 2007

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Selamat menyambut Hari Wilayah, semoga hasrat kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang maju mengikut acuan kita sendiri akan berjaya. Selamat menyambut Taipusam pula untuk masyarakat Hindu yang ada. Semoga negara kita akan kekal aman dan makmor selamanya. Amin

Dalam memperkatakan tentang perkembangan mahasiswa melayu, sebenarnya tidak lah begitu ramai mahasiswa kita yang gagal di universiti. Mahasiswa yang gagal di peringkat sarjana muda hanyalah dalam  anggaran tak sampai 10 peratus sahaja, walaupun di universiti yang dikatakan atau digelar sebagai universiti tidak menentu ataupun universiti tendang melayu. Kalau di universiti lain seperti USM misalnya kadar  tersebut sebenarnya adalah lebih rendah lagi.

Masalah besarnya, adalah dari segi kualiti pencapaian akademik mahasiswa tersebut yang sederhana rendah dan kesediaan graduan melayu untuk menyiapkan diri dalam menghadapi suasana pekerjaan yang lebih mencabar. Walaupun tidak dinafikan terdapat graduan melayu yang berjaya dengan cemerlang, namun peratusannya adalah masih kecil berbanding yang lain.

 Sampai jumpa lagi 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s