Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Tip Sasaran Markah

Posted by smartz di Februari 12, 2007

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Lega rasanya dapat kembali ke kampus setelah beberapa hari terlibat dengan kursus dan bengkel. Saya baru saja kembali dari Melaka semalam. Hari ni terlibat pula dengan satu kursus yang lain pula…Namun begitu saya amat bershukur kerana walaupun terpaksa bekerja dihujung minggu ini saya masih lagi beruntung kerana ada rakan kita yang lain yang lebih sibuk dan dah terpaksa bekerja berminggu-minggu lamanya dengan mengorbankan masa hujung minggunya semata-mata untuk melaksanakan tugas yang telah dipertanggungjawabkan kepadanya.

Ok…sebelum ini saya telah menerangkan tentang keperluan unutk mensasarkan markah. Adalah penting untuk anda berbuat demikian agar sasaran pngk yang diperlukan dapat diperolehi.. Sila lihat maklumat dibawah

Penilaian Dan Pemarkahan Mengikut Subjek
A. Kerja kursus, 55%
Kuiz, ujian, Multiple Choice Question,
Mid Term Exam
B. Peperiksaan Akhir 45%

Biasanya setiap universiti akan menentukan bentuk penilaian yang akan digunakan dalam pengurusan akademik. Bagi contoh di atas, pembahagian peperiksaan akhir adalah 45% dan selainnya 55% adalah peratusan untuk kerja kursus, ujian, multiple choice question dan juga mid term exam. Pastikan anda tahu apakah bentuk penilaian untuk universiti anda. Peratusan ini adalah berbeza-beza mengikut universiti mana anda berada. Sekali lagi rujuklah buku panduan akademik universiti masing-masing.

Bagi setiap subjek biasanya terdapat bab-bab yang perlu dipelajari dan anda tentunya tahu apa bab yang perlu diselesaikan kan. Ada yang tak tau ke…kalau nak berjaya kenalah tau…dapatkan maklumat tersebut dari pensyarah anda. Katakan lah dalam satu subjek tersebut ada 10 bab. Anda rasa bagaimana agaknya penilaian akan dibuat. Penilaian ini biasanya agak berbeza antara pensyarah dan juga antara universiti tetapi tidak boleh lari dari peratusan penilaian antara peratusan markah peperiksaan akhir dan juga penilaian lainnya seperti kerja kursus, ujian, multiple choice question dan juga mid term exam.

Berdasarkan maklumat tersebut 45% markah datang dari peperiksaan akhir maknanya dari 10 topik yang sepatutnya anda pelajari tersebut mungkin skop peperiksaan akhir anda hanyalah datang dari 5 bab terakhir. Ini hanyalah anggaran kasar saya sahaja bergantung kepada pensyarah tersebut dan kerja kursus anda mungkin dari dari bab 3 hingga 4 atau ujian dipilih dari bab 5. Walaupun ujian atau kerja kursus anda berlaku lebih dari sekali yang pastinya skopnya adalah kecil, masa lebih panjang dan lebih mudah untuk mendapat markah yang baik terutamanya jika anda sentiasa bersedia. Jangan tunggu waktu peperiksaan akhir baru anda nak belajar bersungguh-sungguh…dah terlambat tu. Bagi memperolehi markah yang baik anda kena faham dengan konsep penilaian yang diamalkan oleh universiti anda dan terutamanya bagi mahasiswa baru pastikan anda tidak terikut-ikut dengan amalan sistem penggal yang biasa anda dan kita semua hadapi waktu sekolah dahulu.

Sebaik sahaja sebelum peperiksaan akhir bermula pastikan anda tahu apakah markah terkumpul anda bagi sesuatu subjek. Anda berhak tahu apakah markah anda sehingga peringkat ini dan adalah penting untuk anda mengetahuinya. Jumpa pansyarah anda atau biasanya pensyarah akan menampalkan markah terkini anda dipapan kenyataan. Jika peratusan kerja kursus universiti anda adalah 55% dan anda mendapat markah terkumpul sebanyak 45 markah, agak-agaknya berapakah markah yang anda perlu sasarkan sewaktu peperiksaan akhir jika anda hendak memastikan anda mendapat sekurang-kurangnya 58 markah. Dah kira dah…betul anda hanya perlu dapatkan tambahan markah sebanyak 13 markah…tak kan anda tak boleh dapat lebih dari itu terutamanya jika anda memang cukup bersedia.

Sebagai kesimpulannya apa yang anda perlu lakukan adalah
1. Pastikan anda sentiasa bersedia dan jangan tunggu sampai akhir semester baru nak
benar-benar belajar
2. Fahami bentuk penilaian yang digunakan dan diamalkan oleh universiti anda
3. Pastikan anda tahu apakah markah terkumpul anda sebelum peperiksaan akhir

Ok selamat berjaya dan sampai jumpa lagi

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s