Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Tempoh Maksimum

Posted by smartz di Februari 15, 2007

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Sebaik sahaja anda ditawarkan dan kemudian mengambil keputusan untuk mendaftar di sesuatu universiti, pastikan anda tahu apakah tempoh maksimum yang diperlukan untuk membolehkan anda menamatkan pengajian anda. Tempoh maksimum pengajian bagi sesuatu kursus adalah tempoh lazim kursus/program dengan tambahan beberapa semester. Tambahan semester ini mungkin berbeza antara universiti.  Sekali lagi semak keperluan universiti anda

Contohnya jika anda ditawarkan program atau kursus Sarjana Muda Pengurusan dan anda tahu program itu adalah program 4 tahun (tempoh lazim), pastikan berapa semester lagikah yang dibenarkan untuk anda menambah semester jika matapelajaran yang perlu diambil belum habis.

Adalah penting untuk anda mengetahui maklumat ini supaya perancangan boleh dibuat dari awal untuk membolehkan anda dapat menyelesaikan pengajian anda mengikut masanya dan anda tidak akan keluar dari universiti dengan hanya berkelulusan SPM atau STPM sahaja. Rugikan….anda dah belajar selama 5 atau 6 tahun di universiti tetapi kemudiannya terpaksa keluar dengan tidak mendapat apa-apa.  

Sampai jumpa lagi 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s