Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Target Pngk Jangkaan Png..Macam Mana Nak Buat

Posted by smartz di Mac 22, 2007

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Pada semester ketiga anda telah mendapat pngk 2.77, malangnya keputusan tu masih terlalu rendah dari yang sepatutnya. Sebagai mana yang saya terangkan dahulu hanya pngk 3.00 dan keatas sahaja yang akan melayakkan anda dipanggil untuk di interview. Jadi… macam mana nak buat ni…

Tindakan yang anda boleh buat ialah anda perlu mensasarkan target pngk yang anda ingin perolehi pada semester ini katalah 3.00. Sekarang kita listkan maklumat yang diperlukan pada semester 4. 

  1. Sasaran pngk = 3.00
  2. Kredit Bawa Semester Ini = 17
  3. Matanilai Mansuh = Tiada subjek lain yang gagal sebelum ini jadi = 0
  4. Kredit Mansuh = Tiada subjek lain yang gagal sebelum ini jadi = 0

 Ok kita tahu formula pngk seperti dibawah:                                 
Pngk Semester Semasa =  JumMatanilaiSemDulu + JumMatanilaiSemSemasa – JumMatanilaiMansuh

                                          JumKreditKiraDulu + JumKreditKiraSemSemasa – JumKreditKiraMansuh

                              3.0   = 135.66 + JumMatanilaiSemSemasa – 0    

                                         49 + 17- 0

JumMatanilaiSemSemasa = 198 – 135.66

                                          = 62.34

Png semester semasa = 62.34 / 17

                                  = 3.67     
Oleh itu anda mesti berusaha supaya bagi setiap subjek yang anda ambil keputusan yang anda perolehi bagi setiap subjek itu mestilah sekurang-kurangnya A-. Anda mungkin boleh mensasarkan supaya semester ini anda mendapat png 4.00 tetapi adalah mustahil untuk anda mendapat pngk 4.00 sekurang-kurangnya untuk semester ini kerana result anda telah jatuh begitu jauh. Semuga maklumat ini dapat membantu…..yang penting buat perancangan…jgn hanya baca aje maklumat ini…kalau nak berjaya la…

Sampai jumpa lagi 

4 Respons to “Target Pngk Jangkaan Png..Macam Mana Nak Buat”

  1. hafidz5123 berkata

    salam..saya nak mintak sedikit pertolongan..camnie,cgpa saya sem lepas 2.36 jek,semester nie saya btul2 nak score..saya nak naikkan cgpa saya..saya ada lagi 3 sem. berapa agaknya yg perlu saya score semester nie dan semester berturut-turut misal kata jum kredit saya 18 every sem?please..help me!!..=D

  2. smartz berkata

    Assalamualaikum Hafiz5123

    Hubungi saya di salimonz@yahoo.com. Saya perlukan maklumat pengajian anda dengan lebih terperinci.

  3. iskandar berkata

    salam..saya nak mintak sedikit pertolongan..camnie,gpa saya sem 1 SAYA DAPAT 3.92,sem 2 dan 3 saya dapat 4.00 tetapi sem 4 saya jatuh ke 3.50..please..help me!!..=D..adakah bila saya grad nanti cgpa saya akan jatuh jugak..

  4. ariffin berkata

    salam

    Saya pelajar PJJ utk kursus pengurusan, sy br melepasi semester 1 dan pointer yg br sy dpt ialah 1.67.. bagaimana utk sy merancang utk mendpt keputusan yg lebih baik,, maaf sy dh lama meninggalkan dunia belajar jd utk memulakan semula byk benda yg sy tak tau.. sy harap tuan dapat membantu, sekiranya tuan perlukan maklumat2 lain yg berkaitan sy akn berikan…

    sekian, terima kasih,

    wassalam.

Tinggalkan Jawapan

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.