Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Pencuri Masa Yang Bijak

Posted by smartz di April 14, 2007

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Tik tik tik….masa berlalu, terus berlalu dan tidak akan kembali lagi. Pergunakanlah saat yang ada dengan sebaiknya. Milik kita hanyalah saat ini, bukan yang saat yang semalam atau esok hari. Semalam dalam kenangan dan esok dalam ketentuan. Sentiasalah mencari ruang dan peluang untuk menggunakan masa sepenuhnya bagi aktiviti pembelajaran. Hidup perlu terus berubah dan pembelajaran berterusan selagi hayat dikandung badan.

Saya sebenarnya begitu kagum dengan orang yang sibuk, sebab orang yang sibuk biasanya pandai mengatur masa dengan bijak. Jadi sebagai mahasiswa sepatutnya kita mencontohi mereka. Buatlah perancangan yang jitu dalam mengatur masa pembelajaran anda, perkara yang utama perlulah di dahulukan dalam kehidupan seharian anda.

Bagi memudahkan pengurusan masa gunakanlah  jadual belajar agar ia boleh memberikan anda garis panduan dan anda tidak leka. Agihkanlah masa belajar, berehat dan seumpamanya dengan seimbang. Bagi membolehkan anda mencuri masa dengan bijak, tanyakan diri anda persoalan ini.

Adakah waktu belajar saya cukup?

Adakah saya menambah waktu belajar ketika menghampiri exam?

Apakah waktu rehat saya berlebihan?

Adakah saya membaca nota sambil menunggu kenderaan (perjalanan dekat mahupun jauh)?

Adakah saya belajar jika pensyarah lambat atau tidak datang kelas?

Adakah aktiviti pembaziran masa saya lebih banyak dari aktiviti pembelajaran?

Jawablah persoalan tersebut sejujurnya dan buatlah pembaikan

Sampai jumpa lagi

Tinggalkan Jawapan

