Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Keputusan Gagal..Habis La…Huwa…Uh..Uh…

Posted by smartz di April 15, 2007

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Bertemu kembali, bagi para mahasiswa terutama mahasiswa baru, jika anda telah diumumkan dan di sahkan mendapat keputuan gagal..janganlah anda terus balik ke kampong dan bagi ibubapa yang datang menjemput janganlah pula terus mengambil anak dan membawa mereka balik ke kampung tanpa berjumpa dengan pentadbir fakulti anak anda..Buatlah rayuan terlebih dahulu…

Perlu diingat biasanya universiti akan mempertimbangkan permohonan anda dengan syarat anda adalah mahasiswa baru tak kiralah anda adalah mahasiswa tahun pertama ataupun tahun 2 asalkan ini adalah semester pertama anda (Pertimbangan ini di buat kerana mengambil kira suasana universiti yang berbeza dengan persekolahan..mungkin..pelajar masih belum serasi dan tak tau…). Tapi syaratnya anda perlu merayu…, jadi jangan tak rayu…. Anda mungkin akan direhatkan selama satu semester dan kemudian di daftarkan semula dengan kursus yang sama ataupun berbeza dan 1 semester yang telah lepas itu akan diambil kira sebagai bilangan semester yang telah terpakai. Kalau rayuan anda diterima, syaratnya anda perlu berusaha untuk mendapat keputusan baik pada semester berikutnya, jika anda mendapat keputusan bersyarat anda akan di gagalkan. Jadi jangan sia-siakan peluang kedua ini….

Sampai jumpa lagi

2 Respons to “Keputusan Gagal..Habis La…Huwa…Uh..Uh…”

  1. azlan said

    Saya pelajar sebuah universiti awam di pahang. Saya merupakan pelajar sem 1 tahun 1. Saya telah mendapat KG (Keputusan Gagal) dalam keputusan yang diumumkan baru-baru ini..
    Pihak fakulti meminta saya membuat rayuan dengan segera. Tetapi saya bimbang adakah saya masih diberi peluang untuk daftar semula.
    Saya agak bimbang jika rayuan saya ditolak..
    Pointer saya terlalu rendah, dibawah 1.5. bukannya saya tak study, tapi dah cuba sedaya upaya.. memang saya pada mulanya agak terkejut dengan suasana blajar di U, sebab sebelum ni saya dari politeknik..
    Nampaknya saya terpaksa mencari kerja la selama 6 bulan ni, daripada duduk menganngur je..

  2. smartz said

    Assalamualaikum Azlan

    Buatlah rayuan dengan segera, biasanya pihak universiti akan memberi peluang kepada pelajar baru terutamanya pelajar semester pertama kerana universiti sedar tentang kemungkinan pelajar masih belum berupaya untuk menyesuaikan diri dengan suasana pembelajaran diuniversiti. Jika anda diterima semula gunakan lah peluag ini untuk memperbaiki segala kesilapan dan mintalah tunjuk ajar dan bantuan dari pentadbir fakulti ataupun pensyarah universiti anda. Saya doakan anda berjaya tapi buatlah rayuan dengan segera.

Tinggalkan Jawapan

