Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Kuda Liar Yang Lari….Kejarlah

Posted by smartz di Mei 15, 2007

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Kita biasa mendengar mengenai kelebihan menuntut ilmu, kelebihan mengajar dan belajar. Kelebihan ilmu digambarkan dari banyak hadis-hadis tentangnya seperti mengenai kelebihan orang-orang yang berilmu berbanding dengan mereka yang tidak berilmu, belajar itu hasanat (kebaikan) ,mencari ilmu itu ibadat,  mengingatinya sama dengan tasbih, menyelidikinya sama dengan jihad,  mengajar kepada yang tidak mengetahui itu sedekah dan sebagainya. Sudah terlalu banyak kita dengar sampai kekadang, macam dah terlalu biasa sampai bagi sesetengah orang macam dah tak di ambil endah atau kisah. Cuba kita bayangkan  gambaran orang yang melibatkan diri dengan ilmu ini seperti berikut. Ini adalah gaji dan bonus yang diterima.

Pengajar       RM70,000.00

Pelajar          RM30,000.00

Pendengar    RM10.000.00

Pelupa          RM0.00

Barulah best dan seronok sebab biasanya bila ganjarannya berbentuk material barulah kita nampak…ni baru andaian kita …ganjaran Allah tentulah berlebih lagi… Siapa yang ingin melihat orang yang dimerdekakan Allah dari Neraka,  maka lihatlah para murid(pelajar-pelajar agama)…janji Allah tu…   

Yang mana satu pilihan anda, tentu anda nak jadi pengajar..kan….tapi untuk jadi pengajar anda perlukan ilmu terlebih dahulu, maknanya anda perlu lah belajar terlebih dahulu.  Ilmu itu ibarat kuda liar, untuk menjinakkannya kita memerlukan tali. Dengan tali kuda itu dapat di kawal dan seterusnya boleh digunakan untuk membantu dalam kehidupan seharian kita seperti untuk dijadikan kenderaan dan mengangkut barangan…jadi apakah tali yang boleh mengikat ilmu itu….ikatlah ilmu itu dengan pena…Jadi bila anda masuk ke kelas, tak kiralah kelas pengajian ke atau kelas-kelas agama ke pastikan anda mencatat, mencatit dalam buku dan jangan hanya mendengar sahaja…waima kalau kita lihat dikelas-kelas pengajian… tuk-tuk guru… bila mendengar ceramah yang dibuat oleh guru lain, tuk-tuk guru tersebutpun biasanya akan membuat catatan, bukan dia tak tau..perkara yang di perbincangkan…dia dah expert dah…tapi mencatit juga kerana tak nak dapat pahala mendengar sahaja…jadi jangan lupa kejarlah kuda anda….dah nak lari tu….    

Sampai jumpa lagi 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s