Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Study Hard And Smart

Posted by smartz di Jun 12, 2007

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Bertemu kembali setelah hari-hari yang sibuk, tidak dapat bertemu dengan anda di jaringan lelabah atas urusan-urusan yang terpaksa diselesaikan. Alhamdulillah dapat lagi kita berjumpa dan bershukur kita kepada Allah atas segala nikmat yang telah di anugerahkan dan mengizinkan kita untuk terus menghirup udara segar di atas muka bumiNya ini.

Pernahkah anda mengalami satu keadaan dimana anda rasakan anda telah berusaha dengan segala tenaga anda tetapi hasil yang anda perolehi tidak memadai dengan usaha anda? Cuba anda fikirkan tentang cerita ini. Seorang pemotong kayu telah bekerja dengan Tuan Ali seorang yang kaya. Biasanya pemotong kayu ini boleh memotong sebanyak 18 batang pokok sehari dan Tuan Ali itu sangat berpuashati dengan prestasi kerjanya. Masa silih berganti, selang beberapa bulan kemudian, prestasi kerja pemotong kayu mula menurun. Lama kelamaan jumlah pokok yang dapat di tebangnya makin berkurangan walaupun dia telah berusaha sekuat tenaganya. Pemotong kayu merasa heran,”Aku tentu telah kehabisan tenaga” fikirnya. Pemotong kayupun berjumpa Tuan Ali dan memohon maaf kepadanya kerana gagal menunjukkan prestasi yang meningkat. Tuan Ali bertanya “Bila kali terakhir kamu mengasah kapak kamu?”. “Asah?” Ternaik kening pemotong kayu. “Saya tak ada masa nak mengasah kapak saya. Saya terlalu sibuk menebang.”jawabnya.

Apa kesimpulan yang anda dapat dari cerita di atas. Apakah cerita ini dapat memberikan jawapan kepada persoalan tadi. Betul, Don’t Work Hard But Work Smart. Tak ada gunanya menebang dengan kapak yang tumpul matanya. Samalah juga jika anda hendak belajar, gunalah strategi dan teknik pembelajaran yang telah digunakan oleh ramai pelajar yang telah berjaya. Kekadang tu, kita lihat keadaan yang agak pelik. Ada pelajar yang ‘study’ sungguh-sungguh, ke hulu ke hilir dengan buku dan nota. Tak ada masa nak bercampur dan bersembang dengan kengkawan tetapi bila keputusan keluar keputusannya tidak memuaskan. Sebaliknya ada pula pelajar yang ambil ringan masalah ‘study’ tapi keputusan peperiksaannya cemerlang malah aktif dalam aktiviti berpersatuan lagi. Fikir-fikirkanlah.    

Sampai jumpa lagi   

2 Respons to “Study Hard And Smart”

  1. Raymond said

    Satu metafora yang menarik.

    Mengingatkan saya untuk mengasah kapak saya pulak.

    Terima kasih atas tunjuk ajar.

  2. […] Comments Raymond on Hikmah Menjadi RealitiRaymond on Study Hard And SmartRaymond on Penasihat Akademik Harapan Andasmartz on Penasihat Akademik Harapan AndaRaymond on […]

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s