Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Beberapa Hari Menghilang…Cak

Posted by smartz di Jun 27, 2007

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Tak hilang ke mana pun, hanya hilang seketika di jaringan lelabah ni aje. Selama beberapa hari ni agak sibuk sikit, terpaksa membuat persediaan untuk ketibaan mahasiswa baru, persediaan pembentangan, bengkel akan datang dan juga urusan-urusan lain yang berkaitan. Banyaknya kerja yang hendak di buat sampai hilang pertimbangan sedikit dan saya terpaksa reform semula cara saya bekerja agar lebih teratur dan tersusun. Alhamdulillah lega sedikit rasanya, bukan kerana dah siap semuanya, tetapi kerana saya telah lebih bersedia.

Saya ingin nak cerita pengalaman saya selama beberapa hari ni, kengkadang saya rasa tertekan kerana merasakan banyak kerja yang perlu di bereskan sedangkan masa untuk menyiapkannya terlalu singkat. Bayangkan saya nak menyiapkan kerja yang pengguna kata nakkan maklumat atau kerja itu dibereskan semalam. Saya pula tidak boleh berkata tidak kerena memang proses kerjanya memerlukan saya sentiasa berkejaran dan bersaing dengan masa. Keadaan ini mengingatkan saya pada post saya yang lalu iaitu perlunya mengasah kapak yang digunakan oleh pemotong kayu.

Jadi apa yang berlaku, saya telah cuba menilai semula setakat mana pencapaian saya, mengumpul dan memperkemaskan semula catatan aktiviti kerja dan aktiviti keperluan peribadi saya. Menyusunnya mengikut kepentingan perlaksanaan dan sandaran masa. Setelah itu saya fokuskan supaya tidak memikirkan aktiviti tersebut secara serentak. Menenangkan fikiran dan melaksanakannya satu persatu mengikut turutan kepentingannya dan alhamdulillah saya berpuas hati kerana berjaya melaksanakannya dan ia selesai mengikut waktunya.

Anda pula bagaimana? Bagaimana pula dengan perancangan pembelajaran anda, adakah anda telah bersedia? Gunakanlah waktu cuti semester ini sebaiknya dan rancanglah pembelajaran dari sekarang.

Sampai jumpa lagi

Tinggalkan Jawapan

