Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Pelajaran Anda, Fikiran Anda

Posted by smartz di Ogos 21, 2007

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Hari ini adalah hari terakhir konvokesyen di UTM. Kepada para graduan tahniah di ucapkan. Bertepatan dengan majlis ini juga adalah waktu cuti bagi para pelajar sekolah dan matrikulasi. Kepada para pelajar, gunakan lah masa yang ada di waktu cuti ini dengan sebaiknya dengan melakukan perkara-perkara yang berfaedah.

Setiap orang dari kita biasanya mempunyai pelbagai tugas yang perlu di laksanakan setiap hari. Sama ada anda jenis orang yang boleh dan mampu untuk melaksanakan pelbagai tugas serentak atau tidak, biasanya terdapat deretan tugas yang sedia menunggu anda untuk diselesaikan dan mesti diselesaikan. Tidak boleh tidak. Bayangkan kertas kerja, tugasan, projek dan lain-lain

Pernah tak berlaku ketika anda sedang melakukan sesuatu tugas, tetiba terfikir di fikiran anda pula tentang suatu tugas lain yang perlu di selesaikan dan otak anda mencadangkan sesuatu. Sedangkan anda sedang khusuk melaksanakan tugas yang sedang dibuat itu dan tak nak menukar tugas sedia ada dengan yang baru iaitu selagi tugas tersebut tidak selesai. Jadi bila perkara seperti itu berlaku, catitlah apa yang anda sedang fikirkan itu. Kalau boleh bawa buku catatan kecil atau simpan di ruang storan yang sesuai. Selepas itu sambung semula kerja sedia ada anda. Kaedah ini sangat sesuai untuk di praktikkan. Ingat anda mudah mempunyai fikiran yang berbagai tetapi sukar untuk membuat tugas yang pelbagai serentak. Kalau tugas seelok-eloknya buatlah berturutan, walaupun ada pepatah yang menyatakan sambil menyelam minum air.

Fikirkan dan bayangkan bagaimana indah dan menakjubkan ciptaan Allah. Bagaimana Ia menjadikan otak yang boleh berfikir secara bawah sedar dan bila kita memandang sesuatu boleh mengingatkan otak kita hingga membuatkan kita terfikir tentang sesuatu perkara. Jika kita memahami bagaimana otak kita bekerja, inshallah kita akan mudah melaksanakan tugas kita. Contohnya buku catatan itulah.

Sampai jumpa lagi

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s