Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Archive for Oktober 2007

Anda Adalah Acuan Diri Anda

Posted by smartz di Oktober 27, 2007

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Bertemu kembali. Setiap dari kita telah di design untuk berjaya. Hanya manusia yang berjaya sahaja, yang akan lahir ke dunia ini. Setiap dari kita telah di tanya oleh Allah sejak di alam roh lagi. Siapakah tuhan kita. Hanya roh yang menjawap Allah lah tuhan kita yang akan di lahirkan kealam dunia.  Begitu juga hanya satu dari berjuta sperma yang akan berjaya dilahirkan ke dunia ini. Cuma kengkadang tu manusia lupa dengan janjinya dan mengabaikan perintah Allah yang telah di akuinya dahulu. Manusia memang mudah lupa.

 
Setiap dari kita juga boleh mengenal diri, kekuatan dan kelemahan diri masing-masing. Sebagai pelajar, kalau setakat mengenal diri, kekuatan dan kelemahan tanpa azam yang kental anda tentu tidak akan kemana-mana. Tanamkanlah niat dan keazaman serta keinginan yang kuat untuk berjaya. Tanamlah daya keyakinan yang tinggi sebagai makanan kepada rohani anda supaya jalan yang anda lalui akan menjadi lebih mudah dan yakin yang anda akan berjaya supaya keyakinan tersebut meresap dalam minda bawah sedar anda. Semaikanlah sikap orang-orang yang berjaya dalam diri anda dan bebaskan diri anda dari kata-kata orang lain yang akan melemahkan pendirian anda. Buang kepercayaan karut yang menghantui hidup anda seperti rezeki secupak tidak akan jadi segantang dan jadilah seperti orang yang alang-alang menyeluk pekasam biarlah sampai ke pangkal lengan. Anda adalah acuan diri anda. Jadi mulakanlah langkah pertama anda.

Sampai jumpa lagi 

Posted in Akademik | Leave a Comment »

Easy Post SEO Meme

Posted by smartz di Oktober 23, 2007

 

Relax tagged me with this fresh amusing SEO meme. I think this theories works; they’ve done wonder for my blog, so I’m definitely eager to see what this creation unravels!

Start Tag

This is based on the SEO theory that links to posts inside your blog are more important than links to your home page. I have selected three posts I want to promote along with my site’s name. You will do the same thing.

Keep it simple and spread our good work around to both share and build some ratings! Pick three posts that you feel are your best or those you simply want to promote. Your site name is listed with your 3 selected posts beneath.

Once you have your post up: Add the sites and post links of the folks you tagged onto your post. Try to add the site and post links to anyone involved to maximize the effectiveness.

Tag a minimum of 5 people! Try your best not to double tag people so it will spread better! Please actually read the posts from everyone so you can see some really good work from our beloved blogging friends! Make your title a little different from mine to avoid repetitive titles. Please try maintain some friendly updates to your post too.

Revellian dot com

SEO Keywords For Beginners, Content: The Kings Illegitimate Stepchild, Tales of Blogger-X Illusion

Mariuca
Wishing On A Falling Star, Love In DisarrayIn Love With A Dream, The Good Client

Mariuca’s Perfume Gallery

Perfume Shopping Spree, Defining Beauty, In Full Splendour

Speedcat Hollydale Page
Rocket Boy in Hawaii – DC9, Speedcat’s Death Ride into Terror!, The Boy Inside All Men

LadyJava’s Lounge
Are you a Genius??, The secret to a happy marriage, I’ve got a twitch in my eye

Cat Tales
Sunday was Bathday, Someone got locked in!, When she’s sleeping….

Pixyflick – Design & Geek
Blogmas – Malaysia Free WordPress Blog Service, Maxtor Portable HDD made simple, Wanna buy a Sony Vaio?

Relax
Msjbox Kalendar, Aku Si Pandai Itu, Malay TV Series Blog

Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing
Pngk Macam Mana Nak Kira Yek, Dah Penuhkah Jag Anda, Target Pngk Jangkaan Png

ADD YOURSELF HERE WHEN DONE BY LEAVING A COMMENT

END TAG
I tag the following wonderful people (use site names not people names):

Hope to see more from you guys. (malas la pulak nak translate satu-satu.. P ) apa pun, thanks la kat Relax yang dah tag saya dengan mende ni. . Tarikh dia buat entry pasal tag ni 9 Okt. Sekarang dah 23 Okt. cuti raya la katakan ~!

Posted in perubahan | 1 Comment »

Gred Oh Gred Jangan Abaikan Kepentingannya

Posted by smartz di Oktober 23, 2007

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Bertemu kita kembali setelah cuti rehat yang panjang, berhari raya bersama keluarga tercinta. Apa khabar anda semua di luar sana.

Sebelum ini saya telah terangkan tentang sistem gred. Bentuk sistem gred yang ada bagi setiap universiti adalah berbeza-beza. Contohnya 80-100 markah sama dengan gred A dan mempunyai matanilai 4.00.  Kali ini saya ingin bercerita tentang gred berabjad pula. Gred berabjad ini nampak macam tak ada apa-apa kegunaannya tetapi kalau anda tahu kebaikannya anda pasti akan menggunakannya.

Gred TD bermaksud Tarikh Diri matapelajaran/subjek/kursus (dipanggil berbeza-beza antara universiti). Jika anda dapati pada penghujung sesuatu semester anda rasa mungkin tidak boleh membawa subjek tersebut dan anda rasa kalau anda ambil juga peperiksaan untuk subjek tersebut anda akan gagal, maka saya nasihatkan anda TD dari subjek tersebut. Bila anda menarik diri, kredit subjek yang anda TD tersebut tidak akan dikira dalam pengiraan kredit kira, png dan pngk anda. Jika anda tidak TD dan jika keputusan anda bagi subjek tersebut rendah ia akan menjatuhkan nilai png dan pngk anda. Jika universiti anda tidak mengamalkan konsep kredit mansuh ia akan tambah menjatuhkan lagi png dan pngk anda tanpa ada peluang untuk menebusnya semula.

Gred TS bermaksud Tidak Selesai Kerana Sakit. Bagi anda yang sakit pastikan anda memberi tahu pentadbir dan pensyarah anda dengan cepat supaya tindakan dan persediaan yang sesuai boleh diambil untuk membantu anda. Bagi pelajar yang sakit dan tidak dapat menghadiri peperiksaan anda boleh menduduki peperiksaan khas sebagai ganti kepada peperiksaan akhir yang tidak dapat anda hadiri.

Gred HL atau HG. Bagi subjek yang bertaraf HW iaitu Hadir Wajib. Terdapat kekeliruan yang selalu berlaku di kalangan mahasiswa dimana, bila mereka nampak Hadir Wajib, semua subjek akan didaftarkan dengan HW. Dah namanya wajib hadir, semua subjek didaftarkan dengan HW. Salah tu. Pastikan anda mendaftar dengan betul. Bagi subjek yang lulus gred HL akan diberikan, kredit subjek yang anda ambil akan dikira dalam pengiraan kredit dapat tetapi tidak dikira dalam pengiraan png dan pngk anda. Bagi subjek yang gagal pula gred HG akan diberikan dan tidak dikira dalam pengiraan kredit dapat, png dan pngk anda. Anda perlu mengulang semula subjek ini.

Seperkara lagi, terdapat juga sesetengah subjek yang mempunyai gred lulus berbeza. Kebiasaannya gred minimum lulus subjek adalah D tetapi terdapat juga  subjek yang mempunyai gred minimum lulus B atau C+. Jadi pastikan apakah gred minimum lulus bagi setiap subjek yang anda ambil supaya anda tidak hilang pertimbangan. Semuga maklumat ini boleh membantu.

Sampai jumpa lagi   

Posted in Akademik | Leave a Comment »

Lebaran Ini Janganlah Membuat Dosa

Posted by smartz di Oktober 10, 2007

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Malam ini adalah malam 29 Ramadan dan Ramadan kian meninggalkan kita. Detik demi detik. Adakah Allah akan memberi kita kesempatan untuk menemui Ramadan tahun hadapan, hanya Allah yang boleh menentukannya. Keadaan di kampus UTM juga telah mula lengang, warga kampus samada pelajar mahupun staf masing-masing telah mula pergi dan pulang menuju kampong halaman masing-masing. Untuk sekian kalinya kita akan bercuti dan suasana kampong mula mengamit memori. Bagi yang akan atau sedang dalam perjalanan, berhati-hatilah di jalan raya dan semuga selamat sampai ke destinasi yang dituju. Sempena cuti ini saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Hari Raya kepada anda semua dan maaf zahir batin jika ada terkhilaf dan terkasar bahasa . Saya juga akan pulang kekampung menemui ayah dan bonda tercinta. Selamat beberapa hari tersebut blog ini akan bercuti rehat buat seketika sehinggalah saya kembali semula ke sini pada 22 hb Oktober nanti. Selamat Hari Raya.    

Mendayu suara meniti angkasa
Alunan takbir mengulit pagi
Insan tersenyum tanda gembira
Lebaran mulia menjelma lagi, kali ini

( 1 )
Di hari lebaran mulia ini
Jangan pula membuat dosa
Begitulah hakikatnya hari raya
Bergembira tanpa melupakannya, Allah Yang Esa

Indah suasana dalam senyuman
Seluruh alam turut raikan
Mengucapkan syukur pada Tuhan
Atas nikmat yang datang, limpahannya woo..oh..

( korus )
Ikhlaskan hati mohon kemaafan
Leburlah dosa di tapak tangan
Lupakan segala silap dan salah
Insan bersatu membina ummah uh.. uh..

( ulang dari 1 )

 

Sekian. Sampai jumpa lagi

 

Posted in nasyid | 2 Comments »

Ya Allah Ampunkan DosaKu Terimalah TaubatKu

Posted by smartz di Oktober 9, 2007

 

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Wahai Tuhan ku tak layak ke syurga Mu
Namun tak pula aku sanggup ke neraka Mu

Ampunkan dosa ku terimalah taubat ku
Sesungguhnya Engkaulah Pengampun dosa-dosa besar

(arabic verse)
Ila hilis tu lilfirdausi ahla
Wala aqwa alnnaril jahim
Fahabblitau batau wafir zunubi
Fainnakarob firul zanbi azim

Dosa-dosaku bagaikan pepasir di pantai
Dengan rahmat Mu ampunkan daku Oh Tuhan ku

Wahai Tuhan selamatkan kami ini
Dari segala kejahatan dan kecelakaan

Kami takut kami harap kepada Mu
Suburkanlah cinta kami kepada Mu

Akulah hamba yang mengharap belas dari Mu

 

 


Sekian. Sampai jumpa lagi

 

Posted in nasyid | Leave a Comment »

Wahai Tuhan Yang Maha Pengasih, Ampunilah Segala Dosaku

Posted by smartz di Oktober 8, 2007

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Wahai Tuhan yang Maha Pemurah,
Terangilah ku dengan nurimanmu,
Hanya kau tempat ku berserah,
Mohon magfirah di dalam syahdu..

Wahai Tuhan yang Maha Pengasih,
Ampunilah segala dosaku,
Laksana bumi di laut memutih,
Hanyut ditelan gelombang nafsu..

Hari hari yang telah aku lalui,
Ingin ku tinggalkan terus bersemadi..

Ingin aku kembali kepada fitrah insani,
Tak sanggupku jelajahi rimba duniawi,
Bebaskan lah diriku dari di belenggu,
Dosa noda nafsu durjana..

Terimalah taubatku ya Allah,
Bimbinglah daku ke jalan redhamu,
Moga sinarmu terangi hidupku,
Didalam kegelapan..
Aku kan kembali padamu Rabbi,
Mengadapmu Ya Rabbulizzati,
Segala ketentuan ku pasrahkan,
Di hujung penghayatan..

Wahai Tuhan yang maha pemurah..
Ampunilah segala dosaku,
Laksana bumi di laut memutih,
Hanyut ditelan gelombang nafsu..

Sekian. Sampai jumpa lagi

Posted in berkat | 3 Comments »

Amalan Pembelajaran, Langkah Bijak

Posted by smartz di Oktober 5, 2007

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Untuk berjaya adalah perkara yang diidamkan oleh semua orang, lainlah kalau anda memang tak nak berjaya. Untuk berjaya anda perlu sentiasa berubah kearah kebaikan. Dalam proses pembelajaran terdapat beberapa amalan yang boleh membantu anda sebagai pelajar yang boleh memacu kearah kecemerlangan. Antaranya.

Pastikan anda mempunyai hubungan yang baik dengan pensyarah atau pentadbir fakulti anda. Hubungan yang baik ini boleh membantu anda ketika anda sedang menghadapi masalah dan juga boleh memandu anda untuk meningkatkan nilai diri dan arah tuju masa depan anda.  Pastikan mereka tahu nama dan kenal siapa anda. Dalam sesuatu perhubungan jika kedua-dua belah pihak mengenali nama masing-masing, perhubungan tersebut pastinya akan menjadi lebih erat.  

Anda juga perlu pandai bergaul sesame kengkawan. Belajarlah secara berkumpulan dan jangan bersendirian. Kaedah belajar yang bagus adalah seumpama kerja dalam satu kumpulan, mengamalkan sifat bertolak ansur dan bersosial sesama kawan. Jangan sesekali anda menyendiri dalam pergaulan anda. Kerja berkumpulan bermakna anda perlu belajar menerima pandangan orang lain, berkongsi idea dan menilai reaksi kawan anda. Jika dilakukan dengan betul ianya akan meningkatkan kefahaman dan memperbaiki tingkat kematangan anda. Jika anda diminta memberi penerangan tentang sesuatu topik jangan lengahkan masa untuk melakukannya kerana kajian mendapati jika anda menerangkan tentang sesuatu perkara kepada orang lain anda akan menjadi lebih faham dengan perkara yang di bincangkan.

Seperkara lagi jika jam kredit sesuatu subjek yang anda ambil adalah 2 kredit pastikan anda belajar dalam masaa 4 hingga 5 jam diwaktu luar dari kuliah anda dan jika jam kredit subjek anda adalah 3 maka adalah digalakkan anda menggunakan masa 6 hingga 9 jam sehari untuk mengulangkaji matapelajaran anda.

Sekian. Sampai jumpa lagi

Posted in Akademik | Leave a Comment »

Sebagai Orang Islam Engkau Mesti Pandai Membunuh, Opsss

Posted by smartz di Oktober 2, 2007

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Disuatu petang disebuah rumah di tepi sawah. Seorang tua sedang duduk bersama anaknya. Sambil mengasah pisau mereka berbual-bual tentang perkara semasa:

Orang tua : Sebagai orang Islam engkau mesti pandai membunuh.

Anak : Membunuh?

Orang tua : Ya, membunuh.

Anak : Apa yang hendak dibunuh pak?

Orang tua : Yelah, engkau mesti pandai menyembelih ayam atau lembu (membunuh le). Semasa menyembelihnya perlu di sebut asma Allah.

Anak :  Orang lain kan ada

Orang tua : Tak kan la nak minta orang bukan islam menyembelihnya, nanti dagingnya menjadi haram, kan susah nanti

Anak : Kalau tak tau?

Orang tua : Kalau tak tau kena la belajar, nak menyembelih perlukan ilmu. Itu baru bab menyembelih ayam aje, belum bab yang lain. Kalau nak buat apa pun kena la ada ilmu. Kalau bukan kita sebagai umat Islam yang memajukan diri kita siapa lagi. Untuk menjadi khalifah di muka bumi ini, kita perlulah menguasai ilmu. Contohnya kalau nak menghapuskan riba, ilmu kewangan islam perlu lah kita kuasai. Kalau nak belajar, belajarlah rajin-rajin supaya tuntutan fardhu kifayah boleh dilaksanakan. Kita perlukan doktor, jurutera dan arkitek yang pandai dan yang paling penting yang beriman.

Anak : Ye lah pak. Man janji akan belajar rajin-rajin supaya suatu hari nanti boleh membantu bapak dan semua orang.

Orang tua : Jangan lupa, janji tu! 

Sampai jumpa lagi 

Posted in Akademik | 4 Comments »