Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Amalan Pembelajaran, Langkah Bijak

Posted by smartz di Oktober 5, 2007

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Untuk berjaya adalah perkara yang diidamkan oleh semua orang, lainlah kalau anda memang tak nak berjaya. Untuk berjaya anda perlu sentiasa berubah kearah kebaikan. Dalam proses pembelajaran terdapat beberapa amalan yang boleh membantu anda sebagai pelajar yang boleh memacu kearah kecemerlangan. Antaranya.

Pastikan anda mempunyai hubungan yang baik dengan pensyarah atau pentadbir fakulti anda. Hubungan yang baik ini boleh membantu anda ketika anda sedang menghadapi masalah dan juga boleh memandu anda untuk meningkatkan nilai diri dan arah tuju masa depan anda.  Pastikan mereka tahu nama dan kenal siapa anda. Dalam sesuatu perhubungan jika kedua-dua belah pihak mengenali nama masing-masing, perhubungan tersebut pastinya akan menjadi lebih erat.  

Anda juga perlu pandai bergaul sesame kengkawan. Belajarlah secara berkumpulan dan jangan bersendirian. Kaedah belajar yang bagus adalah seumpama kerja dalam satu kumpulan, mengamalkan sifat bertolak ansur dan bersosial sesama kawan. Jangan sesekali anda menyendiri dalam pergaulan anda. Kerja berkumpulan bermakna anda perlu belajar menerima pandangan orang lain, berkongsi idea dan menilai reaksi kawan anda. Jika dilakukan dengan betul ianya akan meningkatkan kefahaman dan memperbaiki tingkat kematangan anda. Jika anda diminta memberi penerangan tentang sesuatu topik jangan lengahkan masa untuk melakukannya kerana kajian mendapati jika anda menerangkan tentang sesuatu perkara kepada orang lain anda akan menjadi lebih faham dengan perkara yang di bincangkan.

Seperkara lagi jika jam kredit sesuatu subjek yang anda ambil adalah 2 kredit pastikan anda belajar dalam masaa 4 hingga 5 jam diwaktu luar dari kuliah anda dan jika jam kredit subjek anda adalah 3 maka adalah digalakkan anda menggunakan masa 6 hingga 9 jam sehari untuk mengulangkaji matapelajaran anda.

Sekian. Sampai jumpa lagi

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s