Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Titik Kemahiran Anda Berusahalah Untuk Mendapatkannya

Posted by smartz di Disember 26, 2007

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Bertemu kembali. Apabila anda hendak mempelajari sesuatu perkara titik penguasaan anda akan bermula dari kosong. Ianya akan bertambah berbanding dengan masa, semakin lama anda mempelajarinya titik penguasaan anda akan bertambah dan akhirnya anda akan mencapai titik kemahiran. Bila anda ingin memperlajari sesuatu yang baru, titik penguasaan anda akan bermula dari kosong semula dan begitu lah seterusnya. Cuba anda lihat titik di bawah. Ianya dipanggil ujian prasangka

 titik1

Cuba anda sambungkan titik tersebut dengan 4 garis lurus dengan syarat pen anda tidak boleh diangkat sebelum semua titik tersebut disambung. Garisan yang sama tidak boleh  dibuat lebih dari sekali tetapi garisan boleh bersilang antara satu sama lain. Dalam kajian yang dilakukan terhadap kanak-kanak sekolah di jepun 99% dari mereka boleh menyelesaikan ujian tersebut dan hanya 1% sahaja dari kanak-kanak tersebut tidak dapat menjawabnya. Apabila ujian tersebut di ajukan kepada orang dewasa pula hanya 1% sahaja yang boleh menjawabnya dan 99% lagi telah tidak dapat menjawabnya walaupun mereka pernah melakukannya sebelum ini. Jadi anda bagaimana, boleh anda selesaikan masalah ini. Boleh! tak boleh!  

Ini jawapannya

 titik2.gif

Kebanyakan dari kita tidak dapat menyelesaikan ujian ini kerana kita menyangka titik-titik itu adalah gambaran kotak. Kotak tu adalah persepsi berdasarkan pengalaman, keilmuan dan gambaran diri kita. Kotak-kotak itu akan menjadi semakin menebal bila kita meningkat dewasa. Sebab itu kanak-kanak lebih mudah melakukannya. Apa yang perlu dilakukan adalah anda perlu berfikir luar dari kotak tersebut.

 titik3.gif

Kotak tersebut boleh diibaratkan sebagai zon selesa anda. Disitulah terletaknya tahap titik kemahiran anda sekarang. Bahagian segi tiga diluar kotak pula adalah zon perang anda. Apa berlaku bila anda berada di zon perang? Anda tentunya tidak selesa, perlu bersedia, berjuang untuk mendapatkan makanan dan kemudahan. Kalau anda tak berjuang anda akan kalah, kalau perang betul-betul anda akan mati tapi kalau keadaan biasa anda akan gagal atau tak akan kemana-mana.  Dalam kes anda sebagai pelajar anda perlu berjuang untuk mendapatkan ilmu dan kemahiran baru anda. Apabila anda sudah menguasainya kotak segi tiga tersebut akan menjadi kotak empat segi yang lebih besar dan akan membentuk zon selesa anda yang baru dan dengan kata lain akan menjadi titik kemahiran anda yang baru.

Jadi apa kesimpulan yang anda boleh buat disini. Ya, anda perlu menjadikan diri anda sentiasa berada di zon perang. Kalau anda hanya berpuashati dengan zon selesa anda, anda tidak akan kemana. Jadi dah bersediakan anda?

 

Sampai jumpa lagi 

  

Satu Respons to “Titik Kemahiran Anda Berusahalah Untuk Mendapatkannya”

  1. Saya setuju dengan kakak Zaiton.
    Pelajar Melayu terlalu ‘selesa’, sebab itu mereka belajar sekadar untuk ‘cukup makan’
    Untuk keluar dari zon selesa, antaranya perlu matlamat yang jelas, kuat dan istimewa.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s