Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Selamat Tahun Baru, Walau Dimana Anda Berada

Posted by smartz di Januari 12, 2008

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Rasanya kali ini adalah masa yang paling lama saya telah tidak dapat kejaringan bersama anda. Apa khabar anda semua. Selamat tahun baru diucapkan semuga kedatangan tahun 1429 hijrah ini akan lebih mematangkan kita dan membawa kebahagiaan dan ketenangan kepada kita semua selama-lamanya.

Disuatu hari di pagi Ahad di sebuah hypermarket seorang wanita sedang membeli belah. Suasana pada hari itu agak sibuk, tambahan pula waktu itu kebanyakan pekerja telah pun mendapat gaji dari majikan masing-masing. Wanita itu menyelusuri deretan rak-rak yang mengandungi barangan jualan yang terdiri dari berbagai jenis barangan. Banyak barang yang hendak dibelinya, maklumlah awal bulan. Setiap kali dia mengambil barang jualan dia akan mengacukan sebuah alat yang sentiasa dipegangnya. Hanya beberapa saat diperlukan untuk alat tersebut memberikan tindakbalas dan jawapan yang dinanti-nantikannya. Terpapar diskrin alat tersebut. Senarai kandungan dan yang paling penting perkataan Sah Halal. Alhamdulillah katanya dalam hati, alat tersebut mengesahkan barangan tersebut halal dan diapun mengambilnya dan memasukkannya ke dalam troli yang dibawanya. Jika setelah diuji terpapar perkataan Tidak Halal, dia akan meletakkan nya semula ditempat asalnya. Sejak dia menggunakan alat tersebut 2 tahun yang lalu, dia amat berpuashati. Alatan tersebut murah saje harganya tetapi baginya amat bernilai. Ramai kawan-kawannya juga telah menggunakan alat yang sama dan mereka juga amat berpuashati. Sejak alat tersebut dipasarkan dan dikeluarkan secara besar-besaran, para pekedai juga kini lebih berhati-hati dengan barang-barang yang mereka keluarkan. Mereka akan memastikan barangan keluaran benar-benar mematuhi sijil halal yang di berikan kerana mereka tahu jika mereka tidak berbuat begitu mereka akan rugi besar dan pengguna tidak akan membeli barangan mereka.

Boleh anda bayangkan senario di atas, tentu boleh kan. Walaupun ianya hanya angan-angan tapi anda perlu ingat setiap sesuatu yang ingin kita capai biasanya bermula dari angan-angan, keinginan, impian dan harapan, kemudian perlu diikuti dengan matlamat, perancangan dan tindakan. Ayuh anda diluar sana, sekarang anda mungkin seorang pelajar atau mahasiswa tapi nanti anda akan keluar sebagai ahli sains, ahli penyelidik. Walaupun nampak macam mustahil tapi dengan usaha dan ketekunan inshallah akan berjaya.

Jadi, siapa yang berani menyahut cabaran ini.

Sampai jumpa lagi

Satu Respons to “Selamat Tahun Baru, Walau Dimana Anda Berada”

  1. wanwma said

    Betul! Saya sangat setuju dengan perkara di atas. Tentang barangan halal kita memang kena sentiasa berhati-hati. Mengenai matlamat itu mmg suatu perkara yang semestinya disemat didalam hati. Matlamat yang diiringi usaha hanya menanti untuk diraikan…diraikan atas kejayaan yang diterima!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s