Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Matlamat Hakiki, Digambaran Mata Dan Hati

Posted by smartz di Februari 18, 2008

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Dari kejauhan terlihat pohon-pohonannya yang rendang seluas mata memandang, berkilauan perak warnanya, urat-uratnya dari perak, sedang dahannya dari mutiara dan zabarjad. tanahnya pula diperbuat dari misik. Sungguh cantik dan indah. Pohonnya mengeluarkan berbagai buah-buahan yang lazat cita rasanya dan dihinggapi oleh berbagai unggas dan burung-burung riang berterbangan. Angin sepoi-sepoi bahasa bertiup lembut dan mengoyang-goyangkan dedaunannya.Dibawah naungannya terdapat mahligai-mahligai yang diperhias indah. Didalam sebuah mahligai pula sebuah keluarga sedang enak bersantapan.

Ayah :  ‘Hari ini kita nak makan apa’

Anak :  ‘Saya nak makan buah la ayah’

(Jika teringin memakan buah, dahan pokok akan segera mendekati dan dia boleh memilih untuk  mengambil buah-buahan mengikut kesukaannya.)

Ibu :   ‘Saya teringin nak makan daging burung’

(Jika teringin memakan daging burung, maka burung akan datang kepadanya.)

Burung : ‘Saya telah minum dari sumber salsabil dan makan dari buah-buahan, rasailah daging ku, disebelah kanan gorengan dan disebelah kiri pula panggangan’

Maka makanlah mereka dengan penuh kenikmatan setiap suapan berlainan rasanya lagi bertambah-tambah kelazatannya.

Setelah selesai burung tersebut terbang kembali.

Itu adalah hayalan pemikiran kita sahaja akan keadaan di surga, keadaan sebenarnya tidak boleh digambarkan dan tidak terlintas difikiran kita. Hanya Allah yang tahu. Namun begitu Nabi berpesan, peliharalah dirimu dan ahli keluargamu dari api neraka. Kita tidak ada pilihan ketiga, kita hanya ada pilihan samada nak masuk ke surga atau ke neraka. Tapi janganlah pula anda berjanji untuk menunggu dipintu surga aje macam lagu Alleycat tu, janjilah untuk menunggu di dalam surga. Sebagai manusia itulah matlamat hakiki yang perlu di capai, tapi untuk menuju kesana kita semua perlu lah berjaya hidup didunia terlebih dahulu, bak kata saudara Muhtar Suhaili As-Sarawaki dalam blognya, “Kecemerlangan Akhirat Melalui Prestasi Hidup Didunia ”.

Jadi sebagai pelajar anda perlu ingat itulah matlamat hidup kita, matlamat untuk cemerlang dalam pelajaran hanyalah sebahagian dari langkah untuk menuju matlamat hakiki tersebut sahaja.  

 

Sampai jumpa lagi

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s