Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Binalah Destinasi Anda Tetapkan Peraturan Anda

Posted by smartz di September 16, 2008

Assalamualaikum. Salam Pertemuan

Dengarkanlah perbualan antara seorang anak dengan ibunya. Begini kesahnya.

Anak: Ibu, kenapa benda mudah bersepah.

Ibu : Apa maksudnya sayang.

Anak : Ye lah, bila benda berserabut macam atas meja Ina ni. Ina dah susun dah malam semalam tapi sekarang ni, tengok, dah bersepah lagi

Ibu : Cuba tunjukan ibu macam mana rupanya yang dikatakan kemas.

(Anaknya pun menyusun meja tersebut mengikut tempat yang ditentukannya mengikut kumpulan bendanya)

Anak : Ha, sekarang dah kemas tapi ibu, tentu kejap lagi bersepah semula.

Ibu : Ok, macam mana kalau ibu alihkan pensil ni di sebelah sini

(sambil mengalihkan pensil tersebut)

Anak : Tak boleh , dah bersepah tu, susunannya mestilah tegak dan kemas.

Ibu : Macam mana kalau buku ni ibu letakan terbuka diatas meja ni, sayang

Anak : Itupun tak kemas juga.

Ibu : Sayang, bukanlah benda mudah bersepah tetapi sayang mempunyai berbagai cara untuk sesuatu benda tersebut bersepah dan sayang pula hanya mempunyai satu cara untuk sesuatu benda tersebut menjadi kemas dan sempurna

Cuba anda fikirkan tentang perbualan di atas, kebanyakan dari kita mempunyai berbagai cara untuk merasa sedih, marah, susah, hingga menciptakan berbagai alasan untuk merasa tidak berjaya dan sebagainya dan hanya beberapa cara pula untuk membolehkannya merasa gembira dan bersemangat.

Begitu juga dengan pelajaran, ada yang kata pelajar melayu tidak diberi peluang la, tak diberi perhatian dari pihak-pihak tertentu la dan sebagainya. Adakah anda hendak terus-terusan membina dan mengekalkan pegangan dan peraturan seperti itu dalam diri anda hingga menghalang diri anda dari terus bertindak untuk memperbaiki diri dan berusaha kuat untuk berjaya dalam pelajaran? Binalah nilai, peraturan dan pegangan yang membolehkan anda mencapai destinasi dan impian anda. Peraturan yang membolehkan anda untuk mudah merasa gembira dan susah untuk merasa sedih. Dan buanglah jauh-jauh peraturan atau persepsi yang boleh menyekat dan menghalang diri anda dari berjaya.

Sampai Jumpa Lagi

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s