Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Mainan Yang Dimain Oleh Bapak Budak

Posted by smartz di Oktober 14, 2008

Assalamualaikum. Salam Pertemuan

Disuatu petang seorang lelaki tua sedang berjalan bersendirian. Matanya melihat kekiri kanan jalan sambil memerhatikan keindahan alam. Bila sampai disebuah taman dilihatnya terdapat sebuah rumah yang cantik dan indah dipandang. Tamannya dihias dengan tumbuhan menghijau dan dikiri kanan pagar rumahnya terhias patung gajah sebagai tanda dan lambang menyambut tetamu. Rumah tersebut didiami oleh sekeluarga keturunan India. Disebelah kanan rumah itu pula terdapat sebuah rumah yang tidak kurang cantiknya. Dipagar rumah tersebut juga terdapat patung 2 harimau yang diletakan dikiri kanan pagarnya. Alangkah terkejutnya lelaki tersebut apabila didapatinya tuan rumah tersebut adalah keluarga islam. Dia mengucap dalam hati dan merasa begitu sedih kerana ada juga orang yang begitu tidak sensitive hingga sanggup melakukan perkara-perkara yang dilarang dalam islam seperti itu. Dengan perasaan sedih diapun pulang ke rumahnya.

Sesampainya di rumah, dia pun duduk termanggu mengingatkan peristiwa yang baru dihadapinya itu. Gelagatya diperhatikan oleh anaknya. Anaknya pun bertanya.

Anak : Kenapa pak, bapak tak sihat ke.?

Bapak : Tak de, tadi bapak terlihat patung harimau dipagar rumah orang…

(sambil menceritakan apa yang telah dilihatnya tadi)

Bapak : Yang sedihnya kerana patung tu terdapat dirumah orang islam, kan nabi telah bersabda bahawa malaikat tidak akan masuk kerumah orang yang ada patung di dalamnya. Kalau malaikat tak masuk, tentulah yang akan masuk ialah syaitan sebab syaitan akan amat tertarik dengan objek-objek seperti itu seperti tertariknya besi kepada magnet dan akan bertenggek di atasnya. Objek-objek itu akan kelihatan bercahaya dan tarikannya kepada syaitan seperti sukanya kita kepada bau-bauan yang wangi.

Anak : Macam mana kalau objek tu adalah mainan ana-anak.

Bapak : Kalau mainan tu adalah mainan anak-anak taka pa. Cahaya yang dikeluarkan oleh objek yang dimain oleh anak-anak adalah lebih suram dan kurang bercahaya. Yang masalah ni kalau yang dimain oleh bapak budak.

Anak : Macam mana kalau foto pak.

Bapak : Sama aje, ia akan menarik syaitan datang jadi jangan ditempelkan didinding. Simpan dan jangan sampai kelihatan, kalau yang ada dikulit majalah pun simpan supaya tidak kelihatan

Apa kesimpulan yang boleh kita ambil dari cerita diatas. Kita semua tahu bahawa syaitan adalah musuh kita dan kalau kita hendak berjaya dalam hidup hendaklah kita berusaha menghindarinya dan menghilangkan perkara-perkara yang memudahkannya untuk menghampiri kita. Jadi pastikan bilik kuliah, bilik asrama dan rumah-rumah kita bebas dari perkara-perkara yang dilarang dan mohonlah pertolongan dan perlindungan dari Allah supaya selamat dari gangguan syaitan dengan senjata zikir dan doa.

Sampai Jumpa Lagi

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s