Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Nak Jadi Hebat Kita Perlu Berfikir Secara Dominant

Posted by smartz di November 14, 2008

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Apa khabar anda semua, berjumpa kembali. Disuatu petang, disebuah masjid terjadilah perbualan antara seorang cikgu dengan murid-muridnya yang dah lama tidak berjumpa.

Pelajar : Assalamualaikum.. cikgu…, lama tak jumpa… cikgu apa khabar…?

Cikgu : Alhamdulillah saya sihat, anda pula macam mana.

Pelajar 1 : Kami sihat cikgu, baru aje habis exam ni…

Cikgu: Macam mana dengan exam tadi, rasa-rasanya boleh score tak

Pelajar 2 : Inshallah cikgu, kami dah usaha yang terbaik.

Pelajar 2 : Cikgu… sambunglah.. cerita cikgu… tentang otak kiri dan kanan tu…

Pelajar 1 : Ye lah kami tak puas mendengarnya.

Cikgu : Otak!…ye..ye..

(sambil berfikir sebentar)

Cikgu : Macam ni la..saya ingin menceritakan bagaimana kita nak menggunakan keajaiban otak kiri dan kanan ini sewaktu solat.

Cikgu : Islam adalah agama fitrah dan tentunya solat juga adalah sesuai dengan fitrah kejadian kita sebagai manusia. Sebagaimana kalau kita hendak berjaya dalam pelajaran kita mestilah sedar dan dengan sengaja merancang kehidupan kita, begitu juga dalam solat, kita mestilah sengaja, sedar dan dikekalkan supaya khusyuk dalam solat.

(sambil menarik dan menghela nafas dalam-dalam)

Cikgu : Bagi membolehkan kita khusyuk, segala perlakuan kita didalam solat mestilah selari dan sesuai dengan fitrah kejadian tubuh kita. Contohnya seperti pemikiran (otak), penglihatan, pendengaran, pernafasan, percakapan, gerak badan dan sebagainya.

Pelajar 1 : Macam mana tu…cikgu?

Cikgu : Begini, sebagaimana kita tahu, otak kiri tugasnya adalah lebih berkaitan kepada logik, analisa, fakta manakala otak kanan pula sebahagian fungsinya lebih kepada berimaginasi, membuat andaian, berseni dan juga berirama. Semasa solat kita akan menggunakan otak kiri untuk mengingat bacaan yang hendak dibaca, dari segi rukun solat, bahasa arab yang digunakan dan sebagainya. Dalam masa yang sama, kita juga perlu mengawal otak sebelah kanan kita, jika tidak, syaitan akan mengambil kesempatan dan membayangkan kepada kita tentang barang yang hilang, memberi idea yang bagus-bagus, berangan sedang mengembara, malah boleh memberi jalan penyelesaian kepada masalah yang dihadapi dan sebagainya hingga menyebabkan kita lalai dari solat kita.

Pelajar 1 : Habis tu, macam mana nak buat cikgu?

Cikgu : Kita kena pastikan supaya otak kanan di kawal sepenuhnya semasa solat, iaitu dengan cara membayangkan bentuk ayat yang dibaca. Jika kita sedang membaca ‘Allahuakbar’ kita juga mesti membayangkan apakah bentuk tulisan bagi ayat yang kita sedang baca itu. Seolah-olah ayat itu muncul dan timbul didepan mata kita dan kita kena pastikan secara sedar, sengaja dan dikekalkan supaya sentiasa khusyuk dalam solat.

Pelajar 2 : O…gitu., dengan kata lain kita kena pastikan dan menyemak semula setiap ayat yang hendak kita baca dalam solat la…kalau tidak macam mana nak buat tu…

Cikgu : Betul tu…sebab lebih mudah bagi kita untuk membayangkan objek yang boleh disentuh dan dilihat berbanding kalau kita membayangkan keadaan surga atau neraka.

Cikgu : Dari segi penglihatan pula, secara fitrahnya, kita akan lebih mudah mengingat gambar dari tulisan. Jadi kita perlu fokuskan penglihatan kita ke satu titik sahaja di tikar sembahyang, samada sewaktu berdiri, rukuk, sujud dan sepanjang waktu sehinggalah selesai solat kita. Dengan itu fikiran kita akan lebih tertumpu dan bertambah khusyuk kerana gangguan menjadi kurang. Selain dari itu ia boleh berfungsi sebagai senaman mata dan hal ini bersesuaian dengan kajian yang dilakukan oleh seorang saintis bernama Dr. Bates. Kajian beliau melibatkan orang yang rabun yang diminta untuk focus dan merenung kepada sehelai kertas yang diletakan pada jarak yang berbeza. Kesan dari latihan berterusan tersebut penyakit rabun orang itu telah sembuh. Ajaibkan?…

Pelajar : Subhanallah

(Kedengaran azan berkumandang dan mereka semua bergegas untuk berwuduk dan masing-masing berharap agar solat mereka hari itu akan menjadi solat yang terbaik dalam hidup mereka)

Sampai jumpa lagi

2 Respons to “Nak Jadi Hebat Kita Perlu Berfikir Secara Dominant”

  1. sarah said

    salam…
    izinkan sy copy artikel ni…bley x?

  2. smartz said

    Waalaikumusalam

    Saya izinkan cuma kalau Sarah letak di blog lain link kan ke blog ini supaya lebih ramai inshallah yang akan dapat manfaatnya

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s