Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Mencari Bukti Untuk Dirai Dan Di Syukuri

Posted by smartz di Februari 28, 2009

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Bertemu kembali. Hidup ini penuh dengan cubaan dan cabaran untuk menguji sejauh mana ketabahan dan kekuatan diri dalam menghadapi segala cubaan. Walau betapa berat cubaan yang diterima, kita perlu redha dan berusaha keras untuk mengatasi segala permasalahan yang menimpa.

Kita perlu menerima dan membenarkan diri kita untuk menerima apa yang berlaku. Jika timbul rasa ragu contohnya seperti kita mendengar diri kita menyebut ‘Boleh ke aku membuatnya…atau bila kita menyebut pening kepalaku kerana begini dan begitu…’ Senaraikan apakah perkara-perkara yang meragukan yang sedang berlaku dalam hidup kita ketika itu.

Berdasarkan senarai yang meragukan kita tersebut buat tindakan penyelesaian. Katakan pada diri kita ‘Rasanya aku boleh buat begini.’ Jika kita merasa lega dengan tindakan yang kita buat dan kemudiannya mendengar diri kita berkata ‘Rasanya ini lebih baik’ maka itu tandanya kita telahpun menerima dan redha dengan apa yang telah berlaku kepada kita. Setelah itu lihatlah hasil yang berlaku dari tindakan kita iaitu bukti manifestasi yang mula muncul dalam hidup kita. Raikanlah bukti yng muncul dengan penuh kesyukuran. Bukankah Allah dah janji, jika kamu bersyukur Aku akan tambah nikmatKu.

Terima Kasih Wahai Tuhanku – Mawaddah

Terima kasih wahai Tuhanku,
yang sentiasa melimpahkan rahmatNya,
membenarkan aku menghadapmu Tuhan,
Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang..

Untuk bercakap denganMu Tuhan,
mengizinkan ku minta padaMu,
memuja memuji sepenuh hatiku,
memohon munajat padamu Ya Rabbi…

Tapi aku khuatir,ketika menghadapmu
Tidak pula pandai beradap denganmu
Aku mula bimbang, kalau aku derhaka,
dalam ketaatan, bukan rahmat dariMu yang ku dapat,
Tapi ku kan dapat kemarahanMu,

Ya Rabbal Alamin, maafkanlah aku….
Ya Rabbal Alamin, maafkanlah aku….

Sampai jumpa lagi

Tinggalkan Jawapan

