Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Psychology Refleksi Pemikiran Kita, Jagalah Sebaiknya

Posted by smartz di Mac 20, 2009

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Bertemu kembali. Ahli psychology dan pakar perubatan kini lebih memahami bahawa fikiran dan anggota badan kita adalah lebih berhubungkait dan lebih bergantung antara satu sama lain lebih dari yang mereka fikirkan dahulu. Apa yang mereka maksudkan adalah sekiranya keadaan salah satunya berubah maka yang satu lagi juga akan turut berubah. Contohnya jika kita berada dalam keadaan tertekan iaitu ketika kita memikirkan tentang keadaan yang meyedihkan maka keadaan badan kita secara psychologynya juga akan turut berada dalam keadaan tertekan. Contoh ini adalah sesuatu yang nyata dan biasa kita lihat. Jika kita meletakan diri kita dalam keadaan psychology yang tertekan saya percaya secara serta merta kita akan mula merasa yang perkara tersebut adalah sesuatu yang sukar untuk dilaksanakan dan tak mungkin kita akan dapat melaksanakannya. Bagaimana kalau keadaan sebaliknya berlaku?

Ok, cuba kita fikirkan keadaan ini. Sekarang cuba anda fikirkan tentang satu keadaan yang pernah anda alami sebagai pelajar yang anda merasa tak pasti adakah anda boleh menyelesaikan sesuatu perkara atau masalah itu ataupun tidak. Semasa anda berfikir itu, perhatikan secara psychologynya keadaan badan anda ketika ini.

Ok, sekarang cuba anda berdiri dan letakan diri anda dalam keadaan yang secara psychologynya begitu yakin. Bagaimana keadaan anda sekarang jika anda merasa yakin anda boleh menghadapi apa saja. Berdirilah dengan cara yang anda akan berdiri dengan rasa yakin. Bernafaslah dengan cara yang anda patut bernafas dengan rasa yakin dan meletakan rasa dan perasaan yakin di muka anda, bersikap focus dan bersedia dengan penuh awas di mata anda. Semasa anda kekal dalam keadaan ini, sekarang fikirkan tentang satu cabaran atau tugasan yang perlu anda lakukan. Semasa anda berfikir tu perhatikah adakah anda rasa anda akan mampu menghadapinya dengan lebih mudah?

Kebanyakan dari kita tentu akan menjawab, ya. Dalam keadaan psychology yang mantap biasanya fikiran kita akan menilai sesuatu isu itu dengan lebih baik dan membentuk keadaan yang baik untuk bertindak. Jadi fikir-fikirkanlah.

Sampai jumpa lagi

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s