Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Persimpangan Takdir, Permulaan Langkah Kejayaan

Posted by smartz di Julai 14, 2009

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

‘Maha suci tuhan yang telah mengizin kan ku berada di sini, untuk menikmati semua keindahan alam ini. Dikelilingi bukit dan lengkaran tasik diriku terasa begitu kerdil, kaki ku meneruskan perjalanan. Cuaca pagi ini sejuk dan redup, terasa begitu damai dan tenang sekali.

Aku menarik nafas dalam-dalam. Udara terasa begitu segar, rumput yang menghijau dan dedaun kering yang basah menghiasi kiri dan kanan jalan.

Bila sampai di suatu lereng bukit suasana persekitaran terasa bertukar, udara menjadi begitu harum semerbak, angin sejuk terasa menerpa ke muka. Hujan yang turun pagi tadi menambahkan lagi bauan yang wangi dari pohon-pohon kayu putih yang menjulang tinggi.

Dapatku bayangkan jika beruang koala ada disini tentu mereka akan bergembira menikmati pucuk muda dari pohon ini. Dapat ku bayangkan juga kawanan kambing tentunya akan bergembira menikmati daun-daun dari pokok ini. Berjalan di celah deretan pohon-pohon kayu putih terasa aku bagaikan berada di luar negara.

Eh, dalam negara. Bermimpikah aku…’

Begitulah adik-adik, sesuatu perkara itu jika dirancang dengan baik dan jika kita focus untuk melaksanakannya tentu tidak mustahil untuk terjadi. Hasilnya terbentang didepan mata, hampir dan dekat saja dengan kita.

Jadi bagi adik-adik yang tidak berjaya ke menara gading ingatlah kegagalan itu bukanlah penghujung satu perjalanan, tetapi permulaan satu persimpangan. Yang penting jangan berputus asa, mungkin bukan rezeki adik-adik di situ dan mungkin rezeki adik di tempat lain. Mungkin di hujung sana menunggu kejayaan besar untuk adik-adik. Ingatlah berapa ramai orang-orang yang telah berjaya walaupun tanpa mempunyai pendidikan yang tinggi. Berusahalah..

Sampai jumpa lagi

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s