Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Tidur Terang Tidur Bergelap

Posted by smartz di Ogos 6, 2009

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Disuatu petang disebuah kefeteria, terjadilah peristiwa berikut. Waktu itu hujan sedang turun dengan renyai-renyai.

‘Seorang professor sedang menuju ke meja untuk menikmati minuman petangnya. Dalam tercari-cari empat untuk duduk, dia terpandang seseorang. Rupa-rupanya studentnya sedang duduk keseorangna di suatu sudut. Kelihatannya sangat letih rupanya. Dia pun menyapa dan meminta izin untuk duduk disitu.
Prof : Apa khabar?
Student : Baik..
Prof : Lain macam aje bunyinya, awak sihat ke?
Student : Sihat, Cuma letih aje, entah le nak kata kurang tidur rasanya biasa aje. Tak nyenyak tidur agak nya.
Prof : Awak biasa tidur tak tutup lampu ke?
Student : Kenapa prof tanya macam tu?
Prof : Tak ade le, saya teka aje sebab saya selalu juga balik lewat malam pasal kerja kadang-kadang tu sampai 3 pagi baru balik. Bila saya lalu dikawasan asrama punyalah terang benderang. Dalam bilik pun terang, tu yang saya agak aje kamu tidur tak tutup lampu ke?
Student : Ye,biasanya memang saya tidur tak tutup lampu.
Prof : Itulah sebab nya. Bila kita tidur biasanya tubuh kita akan mengeluarkan sejenis bahan kimia yang dipanggil melantonin bagi membolehkan kita tidur dengan nyenyak. Jika kita tidur dengan tidak menutup lampu bahan kimia tersebut akan mudah rosak sebab tu awak akan mudah gelisah dan tak nyenyak tidur.
Student : Ye ke? Tapi saya dah biasala tidur berlampu
Prof : Awak takut ke tidur bergelap? Apabila seseorang dari kita hendak tidur, malaikat dan syaitan akan saling berebutan. Jika kita tidur dengan membaca doa tidur dan ayat kursi atau ayat-ayat lain dan menyerah diri kita kepada Allah, syaitan akan lari dan malaikat akan menemani kita dilipatan selimut hingga ke pagi. Inshallah tak akan ada apa-apa
Student : Kalau macam tu boleh lah saya cuba malam ni.
Prof : Baguslah kalau macam tu, kan NC minta kita berjimat guna elektrik.
Katanya sambil ketawa sambil matanya memandang kelangit
Prof : Eh, saya kena bergerak dulu nih, mendung putih ni.
Student : Mendung putih? Tapi kan masih hujan ni.
Prof : Ye, la mendung putih tu biasanya hujan akan lambat berhenti, kalau saya tunggu lagi nanti hujan lebat semula. Kalau mendung hitam, hujannya sekejab sahaja. Ok, Assalamualaikum
Student : Waalaikumusalam.’

Begitulah sebagai pelajar, pastikan anda tidur dengan cukup dan menjaga kesihatan sepanjang masa terutama dimasa-masa yang genting dengan penyakit H1N1 nih. Tubuh yang sihat akan membolehkan anda belajar dan menimba ilmu dengan lebih baik.

Sampai jumpa lagi

2 Respons to “Tidur Terang Tidur Bergelap”

  1. Na said

    waah.. best.. dapat pengajaran dari sini

  2. eda said

    owh..patutla kalau sye tidur dgn lampu yg terang akan merase tidak nyenyak…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s