Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Hendak Tidur Tidurlah Mata Jangan Mengenang Orang Yang Jauh

Posted by smartz di Mac 22, 2010

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Anda tentunya tertanya-tanya bila membaca tajuk di atas. ‘Hendak tidur tidurlah mata jangan mengenang orang yang jauh’.

Bila anda baca sahaja tek ini tentunya ketika ini minda anda sedang melayang mengingati orang yang anda sayangi yang berada di sana, entah-entah anda sekarang ini sedang berada dikampung melihat ibu anda dan melihat rupa dan raut wajah ibu anda, melihat dia sedang buat apa ataupun sedang mengenangkan insan yang anda sayangi nun jauh di sana. Hebat bukan, itulah minda kita.

Sekarang anda baca ini pula. ‘Jangan bayangkan gajah berwarna biru’.

Tentunya anda sekarang ini sedang membayangkan bagaimana rupanya gajah berwarna biru.

Cuba anda lihat 2 perenggan di atas. Perenggan pertama adalah satu suasana di mana anda mengingat kejadian yang telah berlaku kepada anda dan perenggan kedua pula adalah satu keadaan dimana anda mereka-reka apa yang berlaku kepada anda iaitu anda sedang melihat seekor gajah berwarna biru.

Ok, sekarang cuba gambarkan satu suasana atau suatu peristiwa yang pernah berlaku kepada anda yang anda merasa begitu yakin telah berjaya melakukannya. Dalam kes ini saya akan berikan satu contoh, tapi untuk memahami apa yang saya ingin sampaikan anda perlu mencari suasana yang sebenar berlaku kepada diri anda. Contohnya. Saya kejamkan mata dan mengingatkan peristiwa saya belajar menunggang basikal. Saya memegang basikal, waktu itu umur saya 10 tahun, waktu tu pagi cuaca terang dan cerah, saya menyorong basikal ke pangkal pokok, dengan bertongkatkan pokok duku yang sederhana besarnya, saya menaiki basikal tersebut, saya pun mula mengayuh basikal dan belajar untuk mengimbangi badan, bila sampai di satu batang pokok yang lain saya berhentikan kayuhan dan memegang pokok tersebut. Bila penat saya berhenti. Angin bertiup sepoi-sepoi bahasa dan terdengar kicauan burung yang berterbangan di ranting pokok. Beberapa kali saya terjatuh, proses tersebut saya ulangi hinggalah saya pandai naik basikal.

Apa yang berlaku kepada anda bila membaca pengalaman saya tersebut. Tentunya seolah-olah anda sedang berada bersama saya melihat peristiwa tersebut bukan. Anda yakinkan perkara tersebut telah berlaku (contoh anda la..). Apa pendapat anda kalau anda boleh menjadikan minda anda yakin dengan apa yang anda ingini atau apa yang anda hajati dan perkara tersebut belumpun berlaku lagi kepada anda. Dengan kata lain anda boleh  mencorak minda anda untuk yakin dengan apa yang anda mahu dan menjadikan apa yang anda ingini satu kenyataan. Ada berani….

Sampai jumpa lagi

2 Respons to “Hendak Tidur Tidurlah Mata Jangan Mengenang Orang Yang Jauh”

  1. gray said

    assalamualaikom pn smartz……sy neh bdk lpasan spm tahun 2009…sy dh buat rayuan utk ke ipta…boleh x pn smartz bagitaw bla rayuan neh akn kluar….sy buat rayuan utk ke uitm…..tolong sy yer pn smartz

  2. bodoh lah yang buat ni hihihihi saya cantik kan hihihihi….

Tinggalkan Jawapan

