Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Archive for the ‘Akademik’ Category

Masalah Yang Memiliki Kita

Posted by smartz di Ogos 13, 2008

Assalamualaikum. Salam Pertemuan

Bertemu kembali, setiap dari kita biasa menghadapi masalah, tak kiralah masalah itu kecil ke atau pun besar. Masalah walaupun kecil jika dibiarkan akan semakin membesarkan dan menyukarkan untuk di atasi. Walau bagaimana besarpun masalah kita, cubalah untuk melihat dengan tenang apakah sebenarnya masalah tersebut. Kengkadang masalah lain yang kecil sering menghalang kita dari menyedari apakah masalah kita yang sebenarnya.

Sebagai pelajar anda tentunya tidak lari dari menghadapi masalah. Kenal pasti apakah sebenarnya masalah anda tersebut. Jika anda rasa masalah anda terlalu banyak cubalah senaraikan masalah anda tersebut. Anda akan boleh mengatasi masalah tersebut jika anda berjaya mengenalpasti dan memahaminya. Jangan hanya rasa bimbang dengan masalah tersebut tetapi buatlah sesuatu untuk mengatasinya. Selesaikan satu persatu mengikut turutan keutamaan dan kepentingannya. Jika anda ingat semua masalah tersebut dan memikirkannya secara serentak tentu akan menimbulkan perasaan stress dan memberi tekanan kepada anda. Bagi setiap masalah anda, fikirkan dan senaraikan tindakan yang akan anda lakukan. Mulakan langkah penyelesaian anda dan jangan biarkan ianya tergantung tanpa tindakan permulaan. Buatlah tindakan seterusnya berdasarkan hasil dari tindakan awal tadi. Jika anda tersilap dalam bertindak buatlah pengubahsuian. Ulangi atau gunakan pendekatan yang lain bergantung kepada keperluan anda dan janganlah mudah berputus asa sehingga anda dapat menyelesaikannya.

Diantara masalah yang di senaraikan itu tentulah ada perkara yang di luar dari kemampuan kita tetapi rasanya banyak juga perkara yang boleh berada di dalam kawalan kita. Contohnya jika anda tidak faham dengan pelajaran yang di ajar oleh pensyarah anda, bincanglah sesame kengkawan anda, tentu ada diantara mereka yang lebih faham dari anda. Jika masih tak faham juga cubalah bertanya dengan pensyarah anda pula. Jika masalah anda adalah duit, orang lain juga ramai yang mempunyai masalah seperti anda dan jika diberi pilihan rasanya anda akan memilih untuk memiliki masalah duit anda sendiri berbanding memilih unutk mempunyai masalah duit orang lain.

Sampai Jumpa Lagi

Posted in Akademik | Leave a Comment »

Rayuan Ke IPTA Sesi 200820091

Posted by smartz di Julai 16, 2008

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Bagi pelajar yang berjaya tahniah diucapkan dan bagi yang tidak berjaya, jangan anda berputus asa. Buatlah rayuan sekali lagi. Pada pengambilan kali ini sebagaimana tahun lepas tawaran kemasukan dibuat lebih dari satu (double offer) menyebabkan seorang pelajar mungkin mendapat tawaran dari 2 universiti serentak. Pelajar tentunya akan memilih hanya satu universiti dan masih ada satu lagi yang kosong. Ini di tambah lagi dengan universiti swasta yang membuat penawaran lebih awal dari universiti awam hingga memungkinkan pelajar mengambil keputusan untuk tidak mendaftar di universiti awam kerana telah membuat pembayaran yang banyak semasa kemasukan ke universiti swasta.

Buat rayuan anda terus ke universiti pilihan anda dan tunjukkan yang anda memang berminat serta iringi dengan surat rayuan dan salinan keputusan peperiksaan anda.

Anda berusaha dan Allah menentukan

Sampai jumpa lagi

Posted in Akademik | 6 Comments »

Tahniah Dan Selamat Datang Kepada Pelajar Baru Sesi 200820091

Posted by smartz di Julai 1, 2008

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Bagi pelajar yang telah mendaftar di universiti-universiti seluruh negara tahniah di ucapkan dan semuga anda semua akan berjaya menempuh segala cabaran dan keluar dari universiti sebagai graduan yang cemerlang.

Bagi yang tidak berjaya jangan berputus asa buatlah rayuan. Anda berusaha dan Allah yang menentukan.

Sampai jumpa lagi

Posted in Akademik | 8 Comments »

Semakan Keputusan Lepasan STPM/Setaraf Kemasukan Ke IPTA sesi 200820091

Posted by smartz di Jun 18, 2008

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Bagi pelajar-pelajar lepasan STPM/Setaraf yang telah membuat permohonan kemasukan ke IPTA, keputusan tersebut telah boleh diperolehi di alamat di bawah mulai hari ini. Bagi yang berjaya tahniah di ucapkan dan bagi yang tidak berjaya jangan berputus asa tampoh rayuan untuk kemasukan ke IPTA telah dibuka dan boleh dibuat mulai hari ini sehingga 28 Jun ini

http://www.mohe.gov.my

Sampai jumpa lagi

Posted in Akademik | 44 Comments »

Semakan Keputusan E-Rayuan Ke IPTA Sesi 200820091

Posted by smartz di Jun 9, 2008

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Bagi pelajar-pelajar lepasan SPM/Setaraf yang telah membuat permohonan kemasukan ke IPTA, semakan keputusan rayuan boleh dibuat mulai lewat hari ini atau esok di alamat

http://www.mohe.gov.my

http://www.jpt.utm.my

http://www.jpt.uum.edu.my

Bagi yang berjaya tahniah di ucapkan

Sampai jumpa lagi

Posted in Akademik | 174 Comments »

Pensyarah Tak Tengok Pun Dapat Gred A, Dahsyatnya

Posted by smartz di Jun 9, 2008

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Cuba and baca petikan dibawah dengan kuat dan bersemangat

‘Kalau anda belajar di universiti dan tak dapat cpa lebih 3.5 tak payah belajar di universiti la. Saya dulu hantar tugasan kejar pensyarah di lif. Dalam lif saya beri Professor Amir kertas tugasan saya. Dia tak bacapun, terus bagi saya gred A. Gred A!’

Dahsyatnya

‘Susah sangat ke nak dapat A. Bila pensyarah bagi tugasan, buat kumpulan dan bincang dengan kawan. Cari bahan dan bahagikan tugasan. Masing-masing tulis. Hantar first draf, jangan tunggu dah sampai tempoh baru nak hantar. Kalau first draf tak dapat markah penuh. Buat appointment dengan pensyarah, jumpa dan tanya apa kelemahan assignment tu. Discus balik dan hantar draf ke dua dengan design yang lebih baik. Barulah boleh dapat markah penuh. Anda kena jumpa dan kenal pensyarah anda. Pensyarah anda kengkadang tu tertunggu-tunggu mana student aku ni tak nak jumpa aku pun’.

Macam mana dengan anda, adakah anda nak tunggu last minute baru nak discuss dan hantar assignment atau anda nak jadi cemerlang macam contoh diatas. Tepuk dada tanyalah iman.

Sampai jumpa lagi

Posted in Akademik | 9 Comments »

Tahniah Kepada Lulusan Matrikulasi Yang Mendapat Keputusan Cemerlang

Posted by smartz di Mei 27, 2008

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Apa khabar anda semua, berjumpa kembali. Kepada Lulusan Matrikulasi Yang mendapat Keputusan cemerlang tempoh hari tahniah di ucapkan. Teruskan usaha anda. Jangan lupa hari ini adalah hari terakhir untuk anda mengemaskini Fasa ke 2 Permohonan Kemasukan ke IPTA bagi Program Lepasan STPM/Setaraf. Bagi lepasan matrikulasi yang menjadi peserta Seminar Persediaan Ke IPTA UTM tempoh hari, teruskan usaha anda dan saya doakan semuga anda semua berjaya.

Sampai jumpa lagi

Posted in Akademik | 2 Comments »

Nak Jadi Hebat Anda Perlu Berfikir Secara Dominant

Posted by smartz di April 11, 2008

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Apa khabar anda semua, berjumpa kembali. Dengarkan sambungan perbualan ke tiga berikut antara seorang guru dengan anak-anak muridnya.

Cikgu : Ok sebelum ini saya ada menerangkan tentang fungsi otak iaitu otak kiri digunakan untuk memikirkan tentang logik, urutan, nombor dan sebagainya manakala otak kanan pula fungsinya untuk berfikir tentang abstrak, impian, angan-angan, kreatif, berseni dan sebagainya

Pelajar 1 : Ya cikgu.

Cikgu : Cuba anda jawab soalan ini 1+ 1 jawapannya apa?

Pelajar 2 : Tentulah 2 cikgu

Cikgu : Ok kalau 1+1=0 macam mana?

Pelajar : Mana boleh cikgu.

Cikgu : Boleh…. apa. Macam ni, saya masukkan seketul ais ke dalam periuk kemudian saya tambah seketul lagi. Lepas tu saya panaskan tentulah kosong ais kan

Pelajar : La.. macam tu pulak.

Cikgu : OK satu lagi 1 + 1=27 macam mana?

Pelajar 2 : Sampai mati pun saya tak percaya, cikgu

Cikgu : Betul, macam ni, seorang sedang bersembahyang kemudian seorang lagi mengikut dibelakangnya menjadi makmum, kan pahalanya menjadi 27. Ok, bila kita kata 1+1=2 kita menggunakan otak kiri untuk berfikir dan memberikan jawapannya 2. Kemudian kita menggunakan otak kanan pula untuk berimaginasi dan memberikan markah 27. Apa yang kita telah buat itu sebenarnya melatih diri kita untuk menggunakan kedua-dua bahagian otak dan otak kita akan menjadi seimbang dan jika latihan itu dilakukan selalu kemampuan otak akan dapat dipertingkatkan.

Pelajar : O..begitu

Cikgu : Satu cara lagi yang boleh dibuat adalah dengan melakukan senaman otak. Contohnya seperti menggangkat tangan kanan dan menggangkat kaki kiri secara serentak

Begitulah, ilmu ini sebenarnya telah lama dipelajari oleh pelajar bukan melayu. Pendedahan ilmu ini dikalangan pelajar melayu hanya berlaku lebih kurang dalam lingkungan 10 tahun kebelakangan ni sahaja. Jadi jangan sia-siakannya.

Sampai jumpa lagi

Posted in Akademik | 5 Comments »

Nak Jadi Hebat Kita Perlu Berfikir Secara Dominant

Posted by smartz di April 9, 2008

Assalamualaikum. Salam Pertemuan

Ikuti sambungan perbualan antara cikgu dan pelajarnya dalam pertemuan kedua. Pertemuan ini berlangsung di cafetaria berhampiran, sambil duduk mereka berbual-bual.

Cikgu : Assalamualaikum. Apa khabar semua (sambil duduk di salah sebuah kerusi yang ada dan bersalaman dengan mereka)

Pelajar : Waalaikumusalam, khabar baik tuan. Tuan apa khabar.

Cikgu : Saya alhamdulillah sihat.

Pelajar : Sambunglah cerita semalam tuan, tentang bagaimana nak menyeimbangkan penggunaan otak kanan dan otak kiri tu.

Cikgu : Oh, yang tu, begini. Sebelum saya terangkan tentang bagaimana kita hendak menyeimbangkan otak kanan dan kiri terlebih dahulu kita seeloknya tahu dahulu bahagian otak mana yang lebih dominan kepada kita iaitu yang paling kerap kita gunakan.

Pelajar : Menarik tu, macam mana nak tau tu tuan

Cikgu : Ok macam ni, cuba anda letakkan jari telunjuk kedua-dua tangan anda di bawah lubang hidung masing-masing. Fokus dan secara perlahan-lahan hembuskan nafas anda ke jari anda tersebut.

Pelajar : Terasa panas tuan.

Cikgu : Yang mana lebih panas

Pelajar : Yang kiri tuan.

Cikgu : Ha…, anda tau apa maknanya. Jika anda terasa panas disebelah kiri itu menunjukkan bahagian otak sebelah kiri anda lebih dominan dari bahagian otak sebelah kanan.

Pelajar : Kalau sebelah kanan

Cikgu : Kalau sebelah kanan ia akan jadi sebaliknya. Semua anggota badan kita yang berada di sebelah kiri dikawal oleh otak kanan kecuali bahagian hidung. Hidung kiri dikawal oleh otak kiri dan hidung kanan oleh otak kanan. Begitu juga anggota badan kita yang disebelah kanan dikawal oleh otak kiri pula.

Pelajar : Macam mana kalau kita sedang selsema, macam mana nak tau pulak.

Cikgu : Kalau selsema, satu kaedah lagi yang boleh kita gunakan ialah dengan melukis bentuk love dengan menggunakan kedua-dua tangan menggunakan 2 batang pensil. Secara serentak lukiskan bentuk love (1 bentuk hati ). Potong hati tersebut secara menegak untuk membentuk 2 bahagian. Perhatikan bahagian hati tersebut. Bahagian manakah yang paling besar. Jika bahagian kanan lebih besar itu menandakan otak kiri anda lebih dominan dan jika bahagian kiri lebih besar itu menunjukkan otak kanan anda lebih dominan.

Pelajar : Macam mana kalau sama besar.

Cikgu: Tak payah buat alignment lah sebab penggunaan otak anda telah seimbang.

Kedengaran Azan berkumandang dan tanpa berlengah mereka pun bergerak ke masjid.

Sampai jumpa lagi

Posted in Akademik | 2 Comments »

Nak Jadi Hebat Kita Perlu Berfikir Secara Dominant

Posted by smartz di April 7, 2008

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Apa khabar anda semua, berjumpa kembali. Nak jadi hebat kita perlu menggunakan kedua-dua bahagian otak kita secara seimbang. Dengarkan perbualan berikut antara seorang guru dengan anak muridnya.

Cikgu : Nak jadi hebat kita perlu lah menggunakan kedua-dua bahagian otak kita secara seimbang.

Pelajar : Macam mana tu cikgu? Macam mana kita nak tahu tahap penggunaan otak kita ni?

Cikgu : Awak tahu tak macam mana otak kita berfungsi.

Pelajar : Tak berapa pasti cikgu

Cikgu : Ok begini, otak sebagai mana yang awak tahu terbahagi kepada dua. Satu kita panggil otak kanan dan satu lagi kita panggil otak kiri. Otak kanan fungsinya lebih kepada kefahaman keseluruhan, membuat andaian, kreatif, berseni, memahami irama dan sebagainya. Otak kiri pula lebih bersifat memahami logic, urutan, nombor, senikata dan lain-lain. Cuba anda bayangkan anda sedang memandu sebuah kereta. Pada kelajuan 120km/j anda dapati stering kereta anda bergegar. Apa maksudnya?

Pelajar : Tentulah kerana tayar depan kereta tak balance.

Cikgu : Kalau padel kereta anda yang bergegar pulak

Pelajar : Tayar belakang tak balance la pulak

Cikgu : Bila jadi macam tu apa yang patut dibuat.

Pelajar : Tentulah kena buat alligment kereta tu supaya kereta boleh berfungsi dengan baik

Cikgu : Betul, begitu juga dengan otak, penggunaan otak juga perlu digunakan secara seimbang supaya anda boleh menggunakan ia sepenuhnya dalam usaha anda untuk cemerlang dalam pelajaran atau apa juga bidang yang anda akan ceburi nanti.

Pelajar : Tapi macam mana kita nak tahu kita ni guna otak yang mana untuk berfikir dan kemudian nak seimbangkan pulak penggunaan otak tu

Cikgu (sambil melihat jam ditangan) : Allah, saya dah lewat ni, saya ada kelas kita sambung kemudian lah.

Pelajar : Bila cikgu free..

Cikgu : Petang ni tak ada kelas, inshallah kita sambung lagi.ok Assalamualaikum (sambil berlalu pergi)

Pelajar : Waalaikumusalam

Sampai jumpa lagi

Posted in Akademik | Leave a Comment »