Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Archive for the ‘Akademik’ Category

Buatlah Keputusan Anda Dan Binalah Masa Depan Anda

Posted by smartz di Mac 24, 2008

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Hidup ini adalah ibarat sungai, kebanyakan dari kita terjun ke sungai kehidupan ini tanpa ada matlamat yang jelas dengan arah tuju kehidupan akhir kita. Jadi ada yang terperangkap dengan arus. Arus ketakutan, arus cabaran, arus kesakitan dan tanpa sedar mereka mengikut arus tersebut tanpa arah tujuan dan tidak dapat keluar dan membuat sebarang keputusan yang betul. Mengikut saja arus yang ada dan membuatkan suasana yang membentuk nilai dan diri mereka. Ingat jika anda tidak membuat keputusan anda sebenarnya telahpun membuat keputusan iaitu untuk membiarkan suasana membentuk diri anda. Hasilnya mereka rasa putus asa dan hilang kawalan terhadap diri mereka. Mereka hanya tersentak dan terjaga dari khayalan mereka bila tiba-tiba mereka menyedari mereka hanya berada 5 kaki dari tepi jurang air terjun di hadapan mereka. Dah terlambat kan, ada yang jatuh dari segi emosinya, ada yang jatuh dari segi fisikalnya dan ada juga yang jatuh dari segi kewangannya. Bukankah lebih baik jika mereka membuat keputusan lebih awal dan boleh mengelakkan arus kesukaran yang menimpa mereka dan dapat dihindari sebelum perkara itu berlaku lagi?

Anda sebagai mahasiswa, buatlah keputusan anda. Anda perlu mengawal takdir dan masa depan anda. Andalah yang menentukan apa yang anda rasa, apa yang anda akan lakukan, apa yang anda akan sumbangkan dan apa yang anda akan dan impikan untuk jadi 5 atau 10 tahun lagi. Bayangkan 5 tahun dahulu, keputusan andalah yang menjadi kan anda pada hari ini. Bayangkan kalau 5 tahun dahulu anda putuskan untuk berhenti belajar, tentu takdir anda telah berubah dan anda tentu dapat bayangkan anda berada di mana sekarang tentunya bukan di manara gading seperti sekarang sedang belajar kan?

 

Anda perlu ingat bukan apa yang berlaku kepada anda sekarang atau apa yang berlaku kepada anda dahulu yang akan membentuk dan menjadikan anda mengikut apa yang anda mahu tetapi keputusan anda tentang perkara apa yang anda hendak fokuskan, dan maknanya perkara itu kepada anda serta apa yang anda buat dengan perkara itu yang akan membentuk masa depan hidup anda di kemudian hari. Kalau ada orang lain yang lebih berjaya dari anda dalam melakukan perkara yang sama (pelajaran) tentunya mereka mempunyai cara dan kaedah yang berbeza dari anda dalam melakukannya. Jangan takut membuat keputusan. Anda boleh membuat keputusan yang baik dengan membuat lebih banyak lagi keputusan. Putuskan apa yang anda akan lakukan, lakukan, buat analisa hasilnya dan buat perubahan keputusan jika keputusan sebelumnya tidak berjaya, yang penting berusahalah mencari jalan terbaik. Ingat membuat keputusan berulang-ulang akan menjadikan anda mahir melakukannya.

Sampai jumpa lagi

Posted in Akademik | 2 Comments »

Rintangan, Rintangan, Rintangan, Rintangan Lagi

Posted by smartz di Februari 27, 2008

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Bertemu kembali. Pada post saya yang lalu (11 Disember 2007), saya ada mengingatkan anda untuk melukis gambaran minda anda dalam bentuk peta minda. Gambaran bukan bentk tulisan semata. Saya meminta anda untuk melukiskan peta minda itu supaya anda tidak lupa. Macam mana dah lukis dah peta tu? Biasanya kita mudah lupa dengan apa yang dipelajari. 80% dari apa yang anda pelajari hari ini mungkin anda akan melupakannya pada esok hari. Bermakna kalau anda tidak melakukannya sekarang, melakarkannya sekarang anda tidak akan melakukan bila sampai esok harinya. Itu adalah merupakan salah satu halangan atau rintangan untuk menuju kejayaan. Bagi anda yang telah melaksanakannya alhamdulillah, bagi anda yang menangguh dan tidak melaksanakannya jadikanlah ianya sabagai satu peringatan.

Sebenarnya tiada istilah pandai atau bodoh dalam pelajaran, yang ada adalah istilah rajin atau pun malas. Jika anda bersikap malas anda akan mudah menangguh-nangguhkan soal mengulangkaji, membuat latihan dan menunggu di saat-saat akhir untuk mengulangkaji dan bersedia untuk peperiksaan. Dengan bersikap begitu anda sebenarnya tidak berupaya untuk mengilap potensi diri anda dan melihat sejauh mana anda boleh berdaya saing dengan pelajar lain. Habis tu, macam mana nak buat yek. Bila belajar aje, mengantuk. Bila buka buku aje fikiran terus melayang ntah ke mana perginya. Bagi mengelakkan sikap malas anda perlu jelas dengan matlamat hidup anda. Buatlah peta minda matlamat hidup anda sendiri dan dalam proses anda membuat peta minda tersebut tanyakan pada diri anda, apa, kenapa, dimana, siapa, bagaimana, bila dan berapa. Bagi setiap persoalan tersebut tentukan jawapan yang anda pilih berdasarkan impian anda. Kalau masih malas juga nak belajar mohonlah pertolongan dari Allah supaya dipermudahkan hidup kita dan dijauhkan dari sifat tersebut. Contoh di bawah boleh anda gunakan sebagai panduan

 peta.gif

 Sampai jumpa lagi

Posted in Akademik | Leave a Comment »

Matlamat Hakiki, Digambaran Mata Dan Hati

Posted by smartz di Februari 18, 2008

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Dari kejauhan terlihat pohon-pohonannya yang rendang seluas mata memandang, berkilauan perak warnanya, urat-uratnya dari perak, sedang dahannya dari mutiara dan zabarjad. tanahnya pula diperbuat dari misik. Sungguh cantik dan indah. Pohonnya mengeluarkan berbagai buah-buahan yang lazat cita rasanya dan dihinggapi oleh berbagai unggas dan burung-burung riang berterbangan. Angin sepoi-sepoi bahasa bertiup lembut dan mengoyang-goyangkan dedaunannya.Dibawah naungannya terdapat mahligai-mahligai yang diperhias indah. Didalam sebuah mahligai pula sebuah keluarga sedang enak bersantapan.

Ayah :  ‘Hari ini kita nak makan apa’

Anak :  ‘Saya nak makan buah la ayah’

(Jika teringin memakan buah, dahan pokok akan segera mendekati dan dia boleh memilih untuk  mengambil buah-buahan mengikut kesukaannya.)

Ibu :   ‘Saya teringin nak makan daging burung’

(Jika teringin memakan daging burung, maka burung akan datang kepadanya.)

Burung : ‘Saya telah minum dari sumber salsabil dan makan dari buah-buahan, rasailah daging ku, disebelah kanan gorengan dan disebelah kiri pula panggangan’

Maka makanlah mereka dengan penuh kenikmatan setiap suapan berlainan rasanya lagi bertambah-tambah kelazatannya.

Setelah selesai burung tersebut terbang kembali.

Itu adalah hayalan pemikiran kita sahaja akan keadaan di surga, keadaan sebenarnya tidak boleh digambarkan dan tidak terlintas difikiran kita. Hanya Allah yang tahu. Namun begitu Nabi berpesan, peliharalah dirimu dan ahli keluargamu dari api neraka. Kita tidak ada pilihan ketiga, kita hanya ada pilihan samada nak masuk ke surga atau ke neraka. Tapi janganlah pula anda berjanji untuk menunggu dipintu surga aje macam lagu Alleycat tu, janjilah untuk menunggu di dalam surga. Sebagai manusia itulah matlamat hakiki yang perlu di capai, tapi untuk menuju kesana kita semua perlu lah berjaya hidup didunia terlebih dahulu, bak kata saudara Muhtar Suhaili As-Sarawaki dalam blognya, “Kecemerlangan Akhirat Melalui Prestasi Hidup Didunia ”.

Jadi sebagai pelajar anda perlu ingat itulah matlamat hidup kita, matlamat untuk cemerlang dalam pelajaran hanyalah sebahagian dari langkah untuk menuju matlamat hakiki tersebut sahaja.  

 

Sampai jumpa lagi

Posted in Akademik | Leave a Comment »

Matlamat, Matlamat, Maltamat Jangka Pendek Pun Ada

Posted by smartz di Januari 29, 2008

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Disuatu malam selepas makan seorang mahasiswi sedang berbual dengan ibunya.

Anak : Tak lama lagi cuti pertengahan semester tapi sedihnya lepas cuti aje lecturer nak adakan ujian. Rasa macam tak cuti aje.

Emak: Kalau macam tu kenapa tak bersedia dari sekarang, nanti tak le teruk sangat kena study masa cuti.

Anak : Memang lah nak study tapi kawan-kawan selalu aje bising masa nak study. Dulu kawan-kawan yang ada jenis yang kuat study, jadi senang sikit.

Emak: Kalau macam tu kenapa tak cari kawan yang sehaluan dengan kita, maksud mak matlamat kita hendaklah selari dengan kawan. Kita juga perlu ada matlamat jangka pendek. Kalau tak dapat ramai dapat sorang pun jadilah. Terangkan pada dia yang kita nak study awal sebab nak prepare supaya tak terlalu penat nak study masa cuti nanti. Tanya dia nak join sekali tak. Kalau dapat ramai lagi bagus. Kalau ada kawan yang sehaluan, dia boleh tolong menenangkan keadaan kalau ada kawan yang nak buat bising, kalau nak belajar kita perlulah ada kawan yang sehaluan kalau tak susah nanti.

Anak : Yelah mak, nanti ida akan cuba ajak si nina tu. Minta-mintak dia hendaklah. 

Begitulah sebagai mahasiswa anda perlu menyediakan persekitaran yang sesuai untuk membolehkan anda belajar dan mengulangkaji. Persekitaran yang baik akan mendorong untuk meningkatkan kualiti pembelajaran anda.

 Sampai jumpa lagi 

Posted in Akademik | 5 Comments »

Angguk, Anggukk, Angguk, Angguuk, Anggukkk dan Angguk

Posted by smartz di Januari 16, 2008

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Disuatu pagi di sebuah kelas, seorang pensyarah sedang mengajar. Ramai mahasiswa yang hadir pada ketika itu. Masing-masing khusuk menumpukan perhatian kepada kuliah hari tu, maklumla di awal pagi masing-masing masih merasa segar dan bertenaga. Disuatu sudut bilik kuliah itu seorang mahasiswa asyik memerhatikan pensyarah yang mengajar tersebut dan memberikan tumpuan sepenuhnya. Bila pensyarah tersebut melontarkan pandangan sambil memberikan kuliah, kearahnya dia akan mengangguk-anggukkan kepala tanda setuju dan faham dengan apa yang diajar oleh pensyarah tersebut. Bila pensyarah tersebut memandangnya lagi dia akan mengangguk-anggukkan kepalanya lagi sambil memandang pensyarah tersebut. Begitulah seterusnya sehingga habis kuliah.

Di suatu ruang koridor sebuah fakulti pula 2 orang sedang berbual-bual. Seorang mahasiswa sedang berjumpa pensyarahnya untuk bertanya dan meminta penjelasan tentang sesuatu perkara. Setiap kali pensyarah itu memberi penerangan, mahasiswa tersebut akan menganggukkan kepalanya sambil berkata ye, atau ehem, hem atau perkataan lain yang mengambarkan dia faham dan mengikuti penjelasan tersebut dengan tekun.

Secara saikologinya jika seseorang itu mengangguk-anggukkan kepalanya dan memandang pada siapa yang sedang berkomunikasi dengannya dan jika anggukkan itu berlaku lebih dari 5 kali, maka dia akan boleh mempengaruhinya. Teknik ini dipanggil teknik mandrem (mengurat la tu..) tapi jangan pula anda salah gunakannya pulak. Guna dengan berhemat ye.. Dengan teknik ini anda boleh mempengaruhi seseorang dan dia akan ingat dengan anda tapi untuk tujuan pembelajaran perlulah diikuti dengan langkah-langkah lain seperti kerap bertanya dan yang paling penting jangan lupa belajar dan mengulangkaji. Perlu diingat, teknik ini juga boleh saling mempengaruhi jadi jangan sampai anda pula yang kena mandrem nanti.

Sampai jumpa lagi

Posted in Akademik | 6 Comments »

Selamat Tahun Baru, Walau Dimana Anda Berada

Posted by smartz di Januari 12, 2008

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Rasanya kali ini adalah masa yang paling lama saya telah tidak dapat kejaringan bersama anda. Apa khabar anda semua. Selamat tahun baru diucapkan semuga kedatangan tahun 1429 hijrah ini akan lebih mematangkan kita dan membawa kebahagiaan dan ketenangan kepada kita semua selama-lamanya.

Disuatu hari di pagi Ahad di sebuah hypermarket seorang wanita sedang membeli belah. Suasana pada hari itu agak sibuk, tambahan pula waktu itu kebanyakan pekerja telah pun mendapat gaji dari majikan masing-masing. Wanita itu menyelusuri deretan rak-rak yang mengandungi barangan jualan yang terdiri dari berbagai jenis barangan. Banyak barang yang hendak dibelinya, maklumlah awal bulan. Setiap kali dia mengambil barang jualan dia akan mengacukan sebuah alat yang sentiasa dipegangnya. Hanya beberapa saat diperlukan untuk alat tersebut memberikan tindakbalas dan jawapan yang dinanti-nantikannya. Terpapar diskrin alat tersebut. Senarai kandungan dan yang paling penting perkataan Sah Halal. Alhamdulillah katanya dalam hati, alat tersebut mengesahkan barangan tersebut halal dan diapun mengambilnya dan memasukkannya ke dalam troli yang dibawanya. Jika setelah diuji terpapar perkataan Tidak Halal, dia akan meletakkan nya semula ditempat asalnya. Sejak dia menggunakan alat tersebut 2 tahun yang lalu, dia amat berpuashati. Alatan tersebut murah saje harganya tetapi baginya amat bernilai. Ramai kawan-kawannya juga telah menggunakan alat yang sama dan mereka juga amat berpuashati. Sejak alat tersebut dipasarkan dan dikeluarkan secara besar-besaran, para pekedai juga kini lebih berhati-hati dengan barang-barang yang mereka keluarkan. Mereka akan memastikan barangan keluaran benar-benar mematuhi sijil halal yang di berikan kerana mereka tahu jika mereka tidak berbuat begitu mereka akan rugi besar dan pengguna tidak akan membeli barangan mereka.

Boleh anda bayangkan senario di atas, tentu boleh kan. Walaupun ianya hanya angan-angan tapi anda perlu ingat setiap sesuatu yang ingin kita capai biasanya bermula dari angan-angan, keinginan, impian dan harapan, kemudian perlu diikuti dengan matlamat, perancangan dan tindakan. Ayuh anda diluar sana, sekarang anda mungkin seorang pelajar atau mahasiswa tapi nanti anda akan keluar sebagai ahli sains, ahli penyelidik. Walaupun nampak macam mustahil tapi dengan usaha dan ketekunan inshallah akan berjaya.

Jadi, siapa yang berani menyahut cabaran ini.

Sampai jumpa lagi

Posted in Akademik, perubahan | 1 Comment »

Titik Kemahiran Anda Berusahalah Untuk Mendapatkannya

Posted by smartz di Disember 26, 2007

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Bertemu kembali. Apabila anda hendak mempelajari sesuatu perkara titik penguasaan anda akan bermula dari kosong. Ianya akan bertambah berbanding dengan masa, semakin lama anda mempelajarinya titik penguasaan anda akan bertambah dan akhirnya anda akan mencapai titik kemahiran. Bila anda ingin memperlajari sesuatu yang baru, titik penguasaan anda akan bermula dari kosong semula dan begitu lah seterusnya. Cuba anda lihat titik di bawah. Ianya dipanggil ujian prasangka

 titik1

Cuba anda sambungkan titik tersebut dengan 4 garis lurus dengan syarat pen anda tidak boleh diangkat sebelum semua titik tersebut disambung. Garisan yang sama tidak boleh  dibuat lebih dari sekali tetapi garisan boleh bersilang antara satu sama lain. Dalam kajian yang dilakukan terhadap kanak-kanak sekolah di jepun 99% dari mereka boleh menyelesaikan ujian tersebut dan hanya 1% sahaja dari kanak-kanak tersebut tidak dapat menjawabnya. Apabila ujian tersebut di ajukan kepada orang dewasa pula hanya 1% sahaja yang boleh menjawabnya dan 99% lagi telah tidak dapat menjawabnya walaupun mereka pernah melakukannya sebelum ini. Jadi anda bagaimana, boleh anda selesaikan masalah ini. Boleh! tak boleh!  

Ini jawapannya

 titik2.gif

Kebanyakan dari kita tidak dapat menyelesaikan ujian ini kerana kita menyangka titik-titik itu adalah gambaran kotak. Kotak tu adalah persepsi berdasarkan pengalaman, keilmuan dan gambaran diri kita. Kotak-kotak itu akan menjadi semakin menebal bila kita meningkat dewasa. Sebab itu kanak-kanak lebih mudah melakukannya. Apa yang perlu dilakukan adalah anda perlu berfikir luar dari kotak tersebut.

 titik3.gif

Kotak tersebut boleh diibaratkan sebagai zon selesa anda. Disitulah terletaknya tahap titik kemahiran anda sekarang. Bahagian segi tiga diluar kotak pula adalah zon perang anda. Apa berlaku bila anda berada di zon perang? Anda tentunya tidak selesa, perlu bersedia, berjuang untuk mendapatkan makanan dan kemudahan. Kalau anda tak berjuang anda akan kalah, kalau perang betul-betul anda akan mati tapi kalau keadaan biasa anda akan gagal atau tak akan kemana-mana.  Dalam kes anda sebagai pelajar anda perlu berjuang untuk mendapatkan ilmu dan kemahiran baru anda. Apabila anda sudah menguasainya kotak segi tiga tersebut akan menjadi kotak empat segi yang lebih besar dan akan membentuk zon selesa anda yang baru dan dengan kata lain akan menjadi titik kemahiran anda yang baru.

Jadi apa kesimpulan yang anda boleh buat disini. Ya, anda perlu menjadikan diri anda sentiasa berada di zon perang. Kalau anda hanya berpuashati dengan zon selesa anda, anda tidak akan kemana. Jadi dah bersediakan anda?

 

Sampai jumpa lagi 

  

Posted in Akademik | 1 Comment »

Study Hard And Smart Cara Kita

Posted by smartz di Disember 18, 2007

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Bertemu kembali. Sebelum ini saya pernah bercerita kepada anda tentang study hard and smart ingat tak lagi, tentang kisah penebang kayu. Penebang Kayu telah berusaha menebang pokok tapi hasilnya tidak seberapa kerana ia terlupa untuk mempertajamkan kapaknya selalu. Maknanya selain bekerja keras penebang pokok juga perlu memastikan yang kapaknya sentiasa tajam selalu.

Study hard itu kalau boleh kita ibaratkan adalah sebagai belajar betul-betul manakala study smart pula boleh diibaratkan sebagai belajar dengan cara yang betul. Kalau kita kembangkan lagi study hard tu boleh juga dipanggil sebagai belajar secara effective dan study smart tu boleh pula dipanggil belajar secara efficient. Mungkin anda masih kurang jelas dengan apa yang ingin saya sampaikan. Kalau kita nak belajar dengan cara yang betul maknanya kita perlukan ilmu dan kalau nak belajar betul-betul kita perlulah mengamalkan ilmu yang kita telah pelajari. Baiklah lihat rajah dibawah

 ssmart.gif

Apa kesimpulan yang anda boleh buat, betul anda perlu menggunakan kedua-dua teknik ini secara seimbang, jika anda hanya belajar betul-betul nanti hasilnya tidak sesempurna mana kerana matlamatnya mesti buat aje. Tapi kalau anda belajar dengan cara yang betul anda bukan saja dapat menyiapkan tugas anda sebagai pelajar tetapi hasil dari usaha anda itu adalah keputusan yang baik. Kalau kita anda ilmu yang betul tetapi semasa beramal tidak menggunakannya, apa akan terjadi, sia-sialah amalan kita. Tapi macam mana pulak kalau kita beramal tanpa ilmu yang betul, lagi harulah jadinya. Jadi jangan lupa carilah ilmu tentang teknik belajar yang betul ini.

Sampai jumpa lagi

Posted in Akademik | 4 Comments »

Tutup Mata Dan Gambarkan Impian Anda Dimata Anda

Posted by smartz di Disember 11, 2007

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Bertemu kembali. Tutuplah mata anda dan gambarkan impian anda di mata anda. Apa yang anda nampak. Tentunya anda akan membayangkan gambaran yang indah-indah apa yang anda ingin kecapi di masa hadapan anda. Tentu seronok kan kalau anda dapat mencapai semua impian anda itu. Adakah anda hendak membiarkan impian anda itu tinggal menjadi impian semata-mata, terserahlah pada anda. Hanya anda yang dapat menentukannya. Anda perlu mengambarkannya setiap hari kerana ianya umpama doa anda. Bayangkan dengan perasaan gembira yang anda telahpun mencapai impian anda itu. Semasa anda gambarkan impian anda itu, fikirlah bagaimana anda hendak mencapai impian tersebut, adakah dengan berangan-angan sahaja anda akan dapat mencapainya.

Lakarkanlah di minda anda langkah-langkah yang anda akan buat untuk mencapai impian anda itu. Tanyakan pada diri anda kenapa anda nak mencapai impian tersebut, bagaimana anda bolih mencapainya, siapa yang perlu terlibat dalam usaha anda untuk mencapai impian anda, apa yang anda patut lakukan untuk mencapai impian yang anda ingin capai tersebut, dimana anda patut bermula untuk membolehkan impian anda tercapai, berapa kos atau peralatan yang diperlukan dan bila anda boleh memulakan langkah untuk mencapai atau melaksanakan impian anda tersebut. Bagi setiap persoalan tersebut, perincikan dengan sejelas-jelasnya dan gambarkan apa yang anda akan lakukan. Dengan berbuat begitu anda sebenarnya telah menukarkan impian anda menjadi matlamat yang hendak di capai. Anda perlu mempunyai matlamat yang jelas dan yang paling penting  matlamat anda hendaklah mempunyai jangka masa yang boleh diukur.

Manusia mudah lupa, jadi lukislah lakaran yang anda telah tulis diminda anda tersebut dalam bentuk peta minda. Bentuk gambaran jangan dalam bentuk tulisan semata. Lihatlah selalu apa yang anda telah lukiskan itu.    

 

Sampai jumpa lagi 

Posted in Akademik | Leave a Comment »

Jika Bermain Mainlah Dengan Bersungguh Jika Belajar, Belajarlah Dengan Sesungguhnya

Posted by smartz di Disember 7, 2007

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Bertemu kembali. Tidak ada istilah menyesal dalam usaha anda, jika anda membuat dosa atau maksiat bolehlah anda kata anda menyesal melakukannya. Malangnya, ramai di antara anda bila dapat keputusan peperiksaan akan berkata dengan nada kesal ‘Menyesalnya, kalaulah aku belajar rajin-rajin dulu tentu aku akan dapat keputusan yang lebih baik’ Itu petandanya anda belum cukup berusaha dan tidak melakukan yang terbaik. Jika anda belajar, anda perlu belajar dengan sepenuh tumpuan. Soal mendapat gred A itu adalah soal kedua, yang pentingnya anda telah melakukan yang terbaik, biar sekecil manapun aktiviti yang anda sedang lakukan, walaupun anda sedang melakukan aktiviti bersukan dan sebagainya anda perlu melakukannya dengan penuh kesungguhan. Berusahalah dengan bersungguh-sungguh. Selepas anda berusaha dan bertawakal hendaklah anda reda dengan apa jua ketentuan yang Allah telah tentukan untuk anda. Tentu ada hikmah di sebalik semua ketentuan tersebut. Setelah anda berusaha dan jika anda gagal, jadikanlah kegagalan itu sebagai pembakar semangat untuk terus meningkatkan usaha anda dan seterusnya melakukan yang terbaik semampu yang anda boleh lakukan.

Sampai jumpa lagi

Posted in Akademik | Leave a Comment »