Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Archive for the ‘perubahan’ Category

Selamat Tahun Baru, Walau Dimana Anda Berada

Posted by smartz di Januari 12, 2008

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Rasanya kali ini adalah masa yang paling lama saya telah tidak dapat kejaringan bersama anda. Apa khabar anda semua. Selamat tahun baru diucapkan semuga kedatangan tahun 1429 hijrah ini akan lebih mematangkan kita dan membawa kebahagiaan dan ketenangan kepada kita semua selama-lamanya.

Disuatu hari di pagi Ahad di sebuah hypermarket seorang wanita sedang membeli belah. Suasana pada hari itu agak sibuk, tambahan pula waktu itu kebanyakan pekerja telah pun mendapat gaji dari majikan masing-masing. Wanita itu menyelusuri deretan rak-rak yang mengandungi barangan jualan yang terdiri dari berbagai jenis barangan. Banyak barang yang hendak dibelinya, maklumlah awal bulan. Setiap kali dia mengambil barang jualan dia akan mengacukan sebuah alat yang sentiasa dipegangnya. Hanya beberapa saat diperlukan untuk alat tersebut memberikan tindakbalas dan jawapan yang dinanti-nantikannya. Terpapar diskrin alat tersebut. Senarai kandungan dan yang paling penting perkataan Sah Halal. Alhamdulillah katanya dalam hati, alat tersebut mengesahkan barangan tersebut halal dan diapun mengambilnya dan memasukkannya ke dalam troli yang dibawanya. Jika setelah diuji terpapar perkataan Tidak Halal, dia akan meletakkan nya semula ditempat asalnya. Sejak dia menggunakan alat tersebut 2 tahun yang lalu, dia amat berpuashati. Alatan tersebut murah saje harganya tetapi baginya amat bernilai. Ramai kawan-kawannya juga telah menggunakan alat yang sama dan mereka juga amat berpuashati. Sejak alat tersebut dipasarkan dan dikeluarkan secara besar-besaran, para pekedai juga kini lebih berhati-hati dengan barang-barang yang mereka keluarkan. Mereka akan memastikan barangan keluaran benar-benar mematuhi sijil halal yang di berikan kerana mereka tahu jika mereka tidak berbuat begitu mereka akan rugi besar dan pengguna tidak akan membeli barangan mereka.

Boleh anda bayangkan senario di atas, tentu boleh kan. Walaupun ianya hanya angan-angan tapi anda perlu ingat setiap sesuatu yang ingin kita capai biasanya bermula dari angan-angan, keinginan, impian dan harapan, kemudian perlu diikuti dengan matlamat, perancangan dan tindakan. Ayuh anda diluar sana, sekarang anda mungkin seorang pelajar atau mahasiswa tapi nanti anda akan keluar sebagai ahli sains, ahli penyelidik. Walaupun nampak macam mustahil tapi dengan usaha dan ketekunan inshallah akan berjaya.

Jadi, siapa yang berani menyahut cabaran ini.

Sampai jumpa lagi

Posted in Akademik, perubahan | 1 Comment »

Easy Post SEO Meme

Posted by smartz di Oktober 23, 2007

 

Relax tagged me with this fresh amusing SEO meme. I think this theories works; they’ve done wonder for my blog, so I’m definitely eager to see what this creation unravels!

Start Tag

This is based on the SEO theory that links to posts inside your blog are more important than links to your home page. I have selected three posts I want to promote along with my site’s name. You will do the same thing.

Keep it simple and spread our good work around to both share and build some ratings! Pick three posts that you feel are your best or those you simply want to promote. Your site name is listed with your 3 selected posts beneath.

Once you have your post up: Add the sites and post links of the folks you tagged onto your post. Try to add the site and post links to anyone involved to maximize the effectiveness.

Tag a minimum of 5 people! Try your best not to double tag people so it will spread better! Please actually read the posts from everyone so you can see some really good work from our beloved blogging friends! Make your title a little different from mine to avoid repetitive titles. Please try maintain some friendly updates to your post too.

Revellian dot com

SEO Keywords For Beginners, Content: The Kings Illegitimate Stepchild, Tales of Blogger-X Illusion

Mariuca
Wishing On A Falling Star, Love In DisarrayIn Love With A Dream, The Good Client

Mariuca’s Perfume Gallery

Perfume Shopping Spree, Defining Beauty, In Full Splendour

Speedcat Hollydale Page
Rocket Boy in Hawaii – DC9, Speedcat’s Death Ride into Terror!, The Boy Inside All Men

LadyJava’s Lounge
Are you a Genius??, The secret to a happy marriage, I’ve got a twitch in my eye

Cat Tales
Sunday was Bathday, Someone got locked in!, When she’s sleeping….

Pixyflick – Design & Geek
Blogmas – Malaysia Free WordPress Blog Service, Maxtor Portable HDD made simple, Wanna buy a Sony Vaio?

Relax
Msjbox Kalendar, Aku Si Pandai Itu, Malay TV Series Blog

Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing
Pngk Macam Mana Nak Kira Yek, Dah Penuhkah Jag Anda, Target Pngk Jangkaan Png

ADD YOURSELF HERE WHEN DONE BY LEAVING A COMMENT

END TAG
I tag the following wonderful people (use site names not people names):

Hope to see more from you guys. (malas la pulak nak translate satu-satu.. P ) apa pun, thanks la kat Relax yang dah tag saya dengan mende ni. . Tarikh dia buat entry pasal tag ni 9 Okt. Sekarang dah 23 Okt. cuti raya la katakan ~!

Posted in perubahan | 1 Comment »