Kenapa Pelajar Melayu Kurang Berdaya Saing

Ketahui Bagaimana Cara Mengatasinya

Yang Ditunggu Telah Tiba…Tahniah

Posted by smartz di Mei 5, 2007

Assalamualaikum, Salam Pertemuan

Bagi pelajar-pelajar lepasan SPM/Setaraf sila buat semakan keputusan di bawah

Semakan Tawaran Kemasukan Ke IPTA

Bagi yang tak berjaya, jangan berputus asa buatlah rayuan…secepatnya

Rayuan Kemasukan Ke IPTA 

Sampai jumpa lagi

44 Respons to “Yang Ditunggu Telah Tiba…Tahniah”

  1. SURIANA said

    saya suriana amat sangat berharap dapat masuk ke ipta………..adakah keputusan rayuan ke ipta sudah diketahui???????jika belum kenapa ada rakan-rakan saya yang telah mendapat tempat ke uitm untuk rayuan ini???????

  2. smartz said

    Maaf kerana agak lambat membalas pertanyaan saudari, memang benar tarikh tutup untuk rayuan STPM adalah pada 28/6/2007 tapi rayuan untuk SPM dah pun berlalu (tak ingat tarikhnya). Sepatutnya keputusan rayuan hanya boleh di ketahui selepas tarikh tersebut (saya tak pasti tarikh sebenarnya setakat ini). Tentang kenapa UITM telah menawarkan tempat kepada kawan-kawan anda, hanya pentadbiran UITM sahaja yang boleh menjawabnya. Anda lulusan SPM ke STPM..

  3. dila said

    saya dila,lulusan sijil politeknik… saya nak sambung pengajian saya ke peringkat universiti tapi camne utk saya mohon utk kemasukan ke universiti???

  4. zoey said

    tak aci lar mcm 2,saya nyer result ah lebih dari cukup untuk wat law kat uitm,tapli nape kene reject,tak paham saya

  5. zoey said

    say dapat 7a,2b,1c,sume subjek yang diperlukan untuk wat law saya dpt a..tapi nape leh xdpt……………

  6. smartz said

    Untuk Suriana, Dila dan Zoey
    Pada tahun ini, seorang pelajar boleh mendapat lebih dari satu tawaran. Itu bermakna tempat kosong masih ada lagi di mana-mana. Walaupun hari ini keputusan e-rayuan telah diperolehi, saya percaya masih ada lagi ruang untuk pengambilan ke tiga. Jadi bagi anda yang pernah memohon, cuba merayu sekali lagi..tunjukkan yang anda memang benar-benar berminat. Anda berusaha dan Allah akan menentukan.

  7. shah said

    cm mane nak apply upu blk ek???
    ari tu dah chek by fon.upu jwb “permohonan anda tidak
    berdaftar”mksdnye mcm mane tu?shah kurang jelas…….
    ade sape sape yang blh jwb soalan shah nie…
    tlg sgt2

  8. smartz said

    Assalamualikum Shah, Sedihnya baca tulisan anda. Sekarang ni apa yang anda boleh lakukan adalah pergi membuat rayuan ke mana-mana universiti yang ada dan terpulang kepada budi bicara universiti tersebut untuk menerima permohonan anda. Jika anda tidak dapat masuk ke universiti dalam usaha anda tersebut anda boleh mencuba kemasukan ke UITM sesi Disember nanti.Sekian selamat mencuba dan saya doakan semuga anda berjaya.

  9. smartz said

    Assalamualaikum Shah
    Lupa pulak nak jawab pertanyaan anda tu. Permohonan anda tidak berdaftar maksudnya permohonan anda secara online itu memang tidak berjaya dibuat. Mungkin ada masalah ke ketika anda buat tu. Permohonan untuk ke upu memang dah di tutup dan tak boleh dibuat lagi.

  10. ika said

    bilakah keputusan rayuan stpm 2008 akn keluar?

  11. myfara said

    Assalamualaikum…
    Saya lepasan diploma perakaunan mahu bertanya, bilakah permohonan utk intake disember/januari(2008/2009) akan dibuka?. Saya tidak mahu terlepas lagi seperti permohonan awal tahun yang dahulu.Saya berminat utk mengikuti program Pelajat Luar Kampus(PLK) d uitm kota bharu. Bilakah tempoh yang akan di buka utk saya membuat permohonan?

  12. aida said

    assalamualaikum..

    saya keciwa tak dapat masuk ipta untuk sesi julai 2008.
    adakah mana2 u yang bukak untuk pengambilan disember 2008.

    adakah program pendidikan akan dibuka setiap tahun seperti tahun lepas?

  13. aida said

    maksud saya adakah program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) dibuka setiap tahun bagi lepasan diploma. dan bagaimanakah cara saya ingin mendaftar.

  14. smartz said

    Waalaikumusalam Ika, MyFara dan Aida

    UTM tidak menawarkan program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan. Anda boleh merujuk kepada UITM jika
    mereka ada menawarkannya

    http://www.uitmonline.edu.my/

  15. smartz said

    Maksud saya UTM tidak menawarkan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan untuk sesi Disember 20082009 ini

  16. NURUL SHUHADA said

    sy nk taw,slalunya bile bsn akan buka pembelian untuk no unit ID??
    hampa smlam sy g,lom djual lg..knape??
    staff mereka suruh sy rujuk kpd pentadbiran UPSI kerana sy ingin memohon di UPSI..
    lg satu..btol ke permohonan 2nd intake diuruskan under U sendiri??
    bukan bwh KPT??
    harap dpat membalas dgn cepat kerana tarikh tutup permohonan di UPSI adalah 28 September 2008 ini..
    Terima Kasih…

  17. Ferdi said

    1.Saya lulusan sijil politeknik,adakah saya layak untuk memohon degree secara pengajian luar kampus@jarak jauh di USM Penang.
    2.Berapakah tempoh pengajian.
    3.Berapakah Yuran pengajian

  18. jean said

    Hello, saya telah memohon intake januari 2009/2010 yangn keputusannya dihebahkan pada 23.12.2008 yang baru lalu, tetapi keputusannya dukacita..! saya ingin membuat rayuan tapi tak tahu bagaimana, dimana dan bila membuat rayuan.. So please tolong saya…beri maklumat tentang persoalan saya ni. Tq sangat-sangat.

  19. smartz said

    Hello Jean
    Hebahan sebelum ini adalah untuk kemasukan ke utm semester 2 2008/2009 dan pelajar-pelajar tersebut telahpun mendaftar di utm pada Disember lepas. Dukacita rayuan telah ditutup.

  20. syuhada said

    saya nak tanye, saye ni lepasan sijil politeknik..saye nak smbung diploma di university..mcm mane care nye?web ape perlu saye bkak?ado orang ckp,permohonan dah nk tutp 5 feb ni..so saye buntu..plz help me..

  21. smartz said

    Hello Syuhada
    Sila rujuk ke http://upu.mohe.gov.my/ dan baca penerangan yang dinyatakan dengan teliti. Sekarang juga sedang berlangsung Karnival Pengajian Tinggi Negara 2009. Sila rujuk ke url http://web.utm.my/admissionutm/images/stories/poster%20jom%20masuk%20u.gif untuk maklumat lanjut

  22. kamil said

    salam,sye nktnye bile klua rsult untuk pmohonan upu utk sesi julai 2009?sekian..

  23. epoi said

    saya lepasan diploma sains uitm…masalahnya uitm sendiri menolak saya untuk masuk ke program ijazah kejuruteraan kimia dengan alasan yang sangat tak kukuh.sedangkan fakulti mekanikal dan elektronik pun memang nak kan sangat budak lepasan diploma sains.tapi saya hanya berminat dalam bidang kejuruteraan kimia….saya memohon ke upu..tapi saya di fahamkan budak2 matriks n stpm akan di utamakan….walaupun cgpa saya 3.50.diploma sains masih terlalu general…nak mintak kerja pun tak ada….pening kepala saya bila uitm buat macam nih……

  24. smartz said

    Salam Kamil, semakan status permohonan boleh dirujuk di lama web rasmi kemasukan ke ipta iaitu
    http://upu.mohe.gov.my/index1.php
    Epoi, Hanya pengurusan Uitm sahaja yang boleh menjawab persoalan anda tersebut

  25. Miuko said

    Salam Smartz, saya nie lepasan diploma politeknik ingin memasuki UTM untuk ijazah sarjana muda bilakah tarikh tutup permohonan sekiranya saya ingin memohon ke UTM atau UiTM selain memasuki lmn web UPU
    adakah pembelian pin untuk UTM bukan UPU untuk UTM je adakah
    tolong reply secepat mgkn

  26. smartz said

    Salam Miuko, anda hanya perlu memohon melalui laman web upu. Pengambilan untuk sesi 200920101 ke semua ipta adalah secara berpusat iaitu melalui upu.

  27. org tertekan said

    salam sy br habis diploma pengurusan teknologi kerjasama utm so boleh saya sambung degree?sy tamat diploma pada bulan disember 2008. persoalannya di sini :

    1) bila saya boleh memohon untuk sambung degree?
    2) bolehkah syaa ambek degree dlm bidanh human resource?

    saya x tahu bila semua u di iklankan..sya berharap dapat masuk ke ipta kali ini..setalah dikecewakan 5 thn dulu untk ke ipta..result spm gempak tp xdpt msuk ipta..tlg erk

  28. zulaikha said

    saya lulusan sijil dari politeknik.Saya benar-benar nak tahu camne caranya saya ingin pohon sambung pengajian ke universiti?universiti mana pulak yang bagus?please tlg jawab soalan saya nie……..

  29. zulaikha said

    salam,saya lulusan sijil politeknik dalam jurusan penyimpanan kira..saya nak pohon masuk U,expecially uitm..tapi saya x tau camne nak pohon..saya dah masuk website uitm,tapi x de pun untuk lulusan sijil politeknik…plezzz,tlg saya…?

  30. elisa said

    helo, saya pelajar lepasan stpm tahun 2008. Bila agaknya keputusan kemasukan ke ipta bagi lepasan stpm akan keluar.

  31. sofia said

    kenapa web rayuan upu spm 2009/2010 tak boleh buka padahal hari ni kuar result?mana yang lebih baik diploma mikrobiologi atau ambik stpm aliran sains?

  32. myra said

    salam,,
    sy ade bace yg plajar yg brminat utk bidg pguruan bleh memohon opsyen pendidikan di matrikulasi dan akan ke upsi,,
    matrikulasi yg dinyatakn tu,,
    yg mcm kt um or matrix yg ade kt negeri2 tu,,
    sy bace kt emoe.gov.my,,
    juz nk kpastian,,
    pliz jwab,,,
    tq,,

  33. myra said

    salam,,
    sy ade bace yg plajar yg brminat utk bidg pguruan bleh memohon opsyen pendidikan di matrikulasi dan akan ke upsi,,
    matrikulasi yg dinyatakn tu,,
    yg mcm kt um,uia or matrix yg ade kt negeri2 tu,,
    sy bace kt emoe.gov.my,,
    juz nk kpastian,,
    pliz jwab,,,
    tq,,

  34. PashLiie said

    Salam…
    Saya ingin tahu yg adakah Second Intake untk UTM dikeluarkan?
    Bila ianya akan dikeluarkan?
    Beli PIN kat BSN ker?

    Sy ingin pergi UTM dan result SPM(08) sy gempak gila
    tapi dah rezeki tak dapat U..
    Dapat Poli jer..

    Bolehkah saya ingin tahu tentang lebih lanjut tentang second intake ini..
    Kalau boleh untk UTM, UIAM dan UiTM

    Thnks🙂

  35. sa said

    saya nak tanya ni…
    bilakah keputusan rayuan kemasukan ke ipta bagi lepasan stpm/setaraf akan diketahui?
    penting sangat ni…

  36. sa said

    alamak lupa pulak..
    yang saya nak tahu tu rayuan untuk kemasukan sesi julai 2009/2010…
    harap maklum…

  37. emi said

    bilakah tarikh untuk second intake

  38. widya said

    salam nk tnye,bila kita blh buat permohonan ke U,utk kmskan disember 2009… tolong la yep pntg sngt2……….

  39. dee said

    jua ftu jftib lu kiuhtxg uitd kt iutrcb 209

  40. izzati said

    salam,smartz.saya nak tnya samada UIA ade buat pengambilan pelajar untuk sesi disember 2009/januari 2010 lg x?.kalau ade,bila agaknya permohonan akn dibuka dan di mana saya dpt memohon?

  41. ada said

    salam,saya lepasan sijil politeknik.saya berminat untuk sambung diploma uitm atau usm tetapi matematik dan english saya dalam spm bukan kredit.bolehkah saya apply uitm dan usm dalam bidang perdagangan?…
    dan kalau english spm saya gagal bolehkah saya memohon walaupun saya lepasan sijil?…
    TOLONG SAYA INGIN TAHU…

  42. azam said

    salam…saya nak tanya nih…apsal bila saya nak isi borang lepasan spm 2010,tak bleh..dia kata server error…sampai skarang tak leh nak isi lagi…

Tinggalkan Jawapan

